Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

Preparing for Vancouver, flying to Vancouver & arriving in Vancouver.

Een goedemorgen Nederland,

Bij deze m'n eerste verhaal vanuit Canada. Sinds m'n laatste verhaal van een maand geleden heb ik veel tentamens gemaakt, een mooi aantal ervan gehaald, en vooral veel dingen geregeld voor deze komende 12 weken.

Nadat een voor een m'n Credit Card gegevens, pincode & de Credit Card zelf waren aangekomen was eindelijk alles geregeld voor m'n stage. Dacht ik, tot op de dinsdag voor m'n vertrek m'n moeder me eraan herinnerde dat ik (waarschijnlijk) nog geen reisverzekering had, dat ik alles al had geregeld. Helaas klopte dat, dus dat hebben we afgelopen donderdag nog even snel geregeld. Daarna ook maar eens begonnen met het inpakken van m'n koffer & onboard koffertje. Beide wogen, na wat heen er weer inpakken van boeken en kleding, 500 gram minder dan wat was toegestaan, dus dat was mooi! Op vrijdag nog even laatste dingen bij elkaar geraapt en rond kwart over 10 zaten we in de auto richting Schiphol. Nadat we tijdens het mooie liedje 'Airplanes' ook nog een reiger ('In de oudheid gold de reiger als een gunstig voorteken') waren tegen gekomen langs de weg (nee, niet dood) en ik de van mama gekregen beschermheilige van de reis in m'n portemonnee had zitten, kon er niets meer mis gaan met tijdens m'n reis. Op Schiphol aangekomen meteen m'n koffer gedumpt bij de check-in balie waarna mama, Erik, Roos en ik nadat we even op het panorama teras hadden gelopen, nog even een laatste kopje koffie dronken samen.

Eenmaal voorbij de douane op Schiphol had ik weer hetzelfde gevoel als iets minder dan 2 jaar eerder. Ik liep vrolijk weg van een emotionele moeder, zus en broer met een leuk avontuur in het verschiet. Was nog even gebeldtd door paps waarna ik lang mocht wachten voordat ik ook eindelijk door de bom/mes/drugs/pistool-controle mocht. Dat controle apparaat piepte gelukkig niet bij mij waardoor ik me weer mocht aankleden. Eenmaal aan boord van m'n vliegtuig (9 zitplaatsen per rij, altijd leuk die grote vliegtuigen) zat ik naast een Nederlandse vrouw en een Kazachstaanse Canadees. M'n buurman had ook nog even aangewezen dat een man met spierwit haar 5 rijen voor mij een ex-premier was van British Colubma, Gordon Campbell (yeey?). Na een poos met hem gepraat te hebben zei hij dat ik in Vancouver gewendt moet gaan raken aan 'Liquid sunshine' (ned: vloeibare zonnestralen'). Helaas was dat ook waar, want na 'Life as we know it' eerste 15 minuten van 'The King's Speech' en 'Harry Potter 7 deel 1' waren we aangekomen in Vancouver waar het goed bewolkt was. Eenmaal uit t vliegtuig stond er een man met een groot bord voor hem waar 'New Students/Foreign Workers/New Immigrants' opstond waar ik dus naar toe moest. Hij wees me de weg naar een speciale kamer waar ik m'n visum op moest halen. Ik liep die kamer binnen en belde even naar het thuisfront om te laten weten dat ik veilig was aangekomen, zoals verwacht :-D. Er stonden 15 mensen voor me in de rij dus ik verwachtte niet dat het te lang zou duren. Maar helaas, er waren maar 2 balies open van de 30 die beschikbaar waren, waardoor het allemaal heeeeel traag ging. Na 2 uur wachten was ik pas aan de beurt, en ik had nog niet eens m'n koffer van de bagage band af gehaald, dus ik begon me af te vragen of hij er nog wel zou zijn. Nadat ik gelukkig wel binnen 5 minuten een dubbel gevouwen, slecht geniet, en misplaatst visum in m'n paspoort had zitten ging ik kijken of m'n koffer er nog was. Gelukkig hadden ze hem al van de bagage band af gehaald, en stond ik nog geen 2 minuten later buiten, buiten in de frisse lucht, buiten in een stad waar ik niemand ken, buiten in een land waar ik de komende 12 weken ga doorbrengen. Dat gevoel drong eigenlijk op dat moment pas tot me door.

Ik had wat instructies van mijn hostel gekregen dat ik een bepaalde trein/metro moest nemen naar downtown. Ik dus een dagkaart kopen en stap een prachtige trein in, die halverwege de rit opeens ondergronds gaat. Eenmaal bij de goede halte aangekomen nam ik twee roltrappen waarna ik in de miezer stond, en geen idee had welke kant ik op moest. Ik maar aan een wafel verkoper vragen welke kant mijn hostel is, en na 10 minuutjes lopen kwam ik eindelijk aan. Ik liep ook nog langs de school waar Erik 3 maanden op school had gezeten, maar zelf herkende ik nog vrij weinig van de stad waar we 3 jaar eerder op zomer vakantie waren geweest. Bij het hostel aangekomen kreeg ik een sleutel voor een 4 persoons kamer waar ik de eerste week ga door brengen. Sliep vanacht met een Braziliaan, Engelsman en een Canadees op de kamer die alle drie goed hard kunnen snurken. Voordat ik m'n bed in dook had ik besloten om alvast even langs te gaan bij het bedrijf waar ik stage ga lopen. Net voordat ik de deur open wilde doen stapte iemand naar buiten waarvan ik dacht te herkennen dat 't m'n stage coordinator was, maar het niet helemaal zeker wist. Eenmaal aangekomen in het kantoor van het bedrijf (West Trek Tours) bleek dat het wel die man was die ik net mis had gelopen. Nadat ik mezelf even had voorgesteld aan de mensen die daar op dat moment werkte vond ik het wel mooi geweest en ging even een bank op zoeken om geld te pinnen. Dat bleek ook nog redelijk lastig te zijn, maar na 5 banken geprobeert te hebben had ik er eindelijk 1 gevonden die ook Maestro debitcards accepteerd! Met m'n versgepinde geld even een slot gekocht om m'n kostbaarheden veilig op te sluiten voor als ik niet op m'n kamer ben. Daarna maar m'n bed in gedoken, en heb vanaf 8 uur tot 8 uur vanochtend 'geslapen' (voor zover dat kon met die snurkers). Nadat ik wakker was geworden wilde ik nog even niet m'n bed uit, en ging maar even nadenken over wat ik nou eigenlijk aan het doen was. Nadat ik het met mezelf er wel over eens was dat dit eigenlijk iets totaal anders en nieuw avontuur was vergeleken m'n jaartje in Nieuw Zeeland ging ik maar eens nadenken over wat ik zou doen vandaag. Omdat ik zo slim was geweest om nog niet m'n stage handleiding door te lezen voordat ik hier kwam, en dat wel eigenlijk moet gebeuren voordat je met je stage begint was ik aan het twijfelen of ik die saaie handleiding van 127 paginas maar moest door nemen, of dat ik maar even de stad in zou gaan om te kijken of er nog wel iets hetzelfde was gebleven in die 3 jaar.

Die keuze was makkelijk gemaakt, en ik pakte m'n rugzak en stopte daar m'n camera in, trok m'n regenjas aan (omdat het er redelijk bewolkt uitzag) en ging maar even een VVV opzoeken. Eenmaal een gevonden, en 8 brochures zwaarder, liep ik via de noordoost kust van Downtown naar een van de mooiste en grootste stedelijke parken van Noord Amerika. Er lag zoals gewoonlijk in deze stad een groot cruiseschip aangemeerd in de haven. En die heette Zuiderdam, en had een Nederlandse vlag, en op de zijkant stond ook 'Holland America Line'. Toen herinnerde ik me dat toen ik in Auckland was, daar ook een cruiseschip lag aangemeerd, die Volendam heette en ook een Nederlandse vlag had. Geen idee of dat toeval was of dat alle cruiseschip bedrijven een Nederlands schip kopen..? Nadat ik gelukkig eindelijk langs een paar 'bekende' plekken was gelopen kwam ik aan in het prachtige park. Daar maar even een mooie wandeling gemaakt langs totem palen, een kanon, een vuurtoren en een HELEBOEL toeristen. Ik zat al de hele dag met een mobieltje in m'n broekzak die ik van Erik had meegekregen. Voor dat mobieltje had ik ook al beltegoed gekocht, wat ik er maar niet op kreeg, dus ik was maar even naar een electronica zaak gegaan waar ze me een paar dingen uitlegde waaruit ik opmaakte dat het gewoon goedkoper was om een nieuw mobieltje te kopen. Dat maar gedaan, en ook meteen een card reader gekocht die ik in Nederland was vergeten. Hopelijk kan ik zometeen de eerste paar foto's er op zetten die ik vandaag heb gemaakt tijdens m'n tiki tour door Vancouver. Stiekem hoop ik dat dit verhaal niet te lang is & te vroeg komt, maar ik had gewoon even zin om nu al iets van me te laten horen.

Morgen ga ik nog maar een keer lekker de stad in en voor de rest nog maar even uitrusten voordat m'n stage maandag begint.. Lekker 8 uur per dag, 5 dagen per week, 10 weken lang werken! Hopelijk is het een beetje vol te houden.

Een fijne zondag verder en tot volgende week :-)!

Thomas

PS: Laat AUB een reactie achter :-D!

Reacties

Reacties

Wilco

mooi verslag, leuk om te lezen, keep them coming...en veel plezier

je moeder

Het komt weer bekend voor,de verhalen lezen die jij zo mooi schrijft.Ik ben blij dat de reis goed is gegaan.
Ik hoop dat het vele 'werken' jou zal bevallen,en dat je ook gaat genieten van de stad en omgeving.

je moeder

ps, leuke foto's

Erik!

Mooi verhaal! Kan me alleen niet voorstellen dat ze op het vliegveld geen Maestro accepterende ATM hadden...
Tip: Neem je stage handleiding mee en ga als het niet regent hem lezen @ English Bay.

Rosemarijn

Ik was bijna vergeten hoe leuk je schrijft! Maar het klinkt weer allemaal nice. Die totempalen kan ik me ook nog wel herrineren! En neehoor.. Ik emotioneel op schiphol hoe kom je daarbij? THE KINGSPEECHS WAS EEN SUPERLEUKE FILM! veel plezier met werken daar, ik hoop niet dat je in een bloedheetpak zo'n karakter mag gaan uitbeelden bij een toeristenspot! xx

Do

Hey!:D helemaal niet te vroeg-juist helemaal op tijd, dit verhaal! Et klinkt nu al spannend^^ geniet nog van je vrije weekend, en je stage wordt vast superleuk :D xx

Ivo

Klinkt alweer lekker zoals je andere reisverhalen ;)
Heel veel plezier & ik wacht je volgende verhaal weer af hoor!

opa en oma

wat fijn dat je 'n goeie reis hebt gehad.Jammer dat je de eerste dag te laat was voor het ontbijt,maar misschien had je nog wel wat snoepjes bij je.wij hopen dat je 'n fijne tijd zult hebben in Vancouver.
gr.opa en oma

Stephanie

Je verhalen zijn juist leuk om te lezen ;) Het is wel gek dat je nu ongeveer aan de andere kant van de wereld zit. Maar volgens mij red jij je er best wel ;) Je hebt zelfs de stad al een klein beetje zelf verkend. Veel succes de komende weken met je stage, hopelijk bevalt t goed :) En succes met de snurkende mensen op je kamer :p

Sandra

Haha, leuk geschreven! Lekker droog weer ;) Heel veel plezier! :D

Alan

A good cheap investment is a set of ear plugs - does wonders and God knows you need your rest. I don't know how you find time to write this travelogue as you seem to be doing so much. But it is great to read about your various encounters on this latest adventure of yours.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!