Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

Eerste week Wanaka & wat informatie!

Zo, daar zijn we weer.. alweer een week later..!Wat gaat de tijd toch snel :-(!

Mijn eerste schoolweek zit er nu op, en het leek me tijd voor wat informatie over de school & over het gastgezin, maar eerst de zondag! Want toen gingen we skien en de skibus vertrok al om 8.30! Dus het was weer vroeg wakker en snel in de kleren springen om gewoon te gaan skien! Ik had er zo'n zin in! Cardrona, een van de vier skipistes hier in Wanaka, bleek 1 uur rijden te zijn vanaf city center, dus na ski's gehuurd te hebben en seizoenspas opgehaald te hebben (school betaalde de pas! :O), stonden m'n Duitse huisgenoot en ik op de piste, te kijken naar hoe hard de stoeltjes liften heen weer waaiden door de harde wind. Het was dus niet echt een goede dag, maar de zon scheen wel :-)! Het gebied is heel klein vergeleken Oostenrijk, er zijn maar 3 liften en 6 pistes.. maar skien is skien! We besloten na 1,5 uurhet restaurant in te kruipen om te ontdooien en 2 uur later de bus weer naar beneden te pakken.

Mount Aspiring College is een school met 7 jaarlagen met ongeveer 700 leerlingen. Het vreemde is dat het niet 1 gebouw is, maar verspreid is over een terrein (http://www.mtaspiring.school.nz/SiteMap.aspx). Ik hoop dat die site voor jullie wel werkt, maar daar kan je de school map zien.. Super interessant ;-)! De school is op 2-3 KM afstand, dus elke ochtend nemen we de schoolbus.. De school begint om 8:35 en eindigt om 3:15. Elke ochtend moeten we eerst naar onze Whanau (familie). Om de belangrijke mededelingen te horen te krijgen en om dan om 8:45 te beginnen met de lessen. De lessen duren 1 uur, en we hebben 5 lessen per dag! Met een pauze van 35 minuten tussen 2e & 3e les, en een pauze van 1 uur tussen 4e en 5e les. We moeten ook elke woensdag naar de gymzaal om een speech van de school rector te horen te krijgen. Dan zitten we met iedereen op de grond, wel grappig om mee te maken. We werden toen ook voorgesteld aan de rest van de school. Op maandag hebben we een year level meeting, dan gaat de jaar decaan nog wat speechen. Dus een schoolweek ziet er heel anders uit dan een schoolweek in Nederland! Maar gezellig is het wel, alle leerlingen staan open voor de exchange students van over de hele wereld. Zelfs de 8-jarige vinden het 'stoer' om gedag te zeggen tegen ons en dan lachend weg te rennen en het verhaal dan 203 keer aan hun vrienden te vertellen. Er zijn 23 exchange students, het is bijna hetzelfde verdeeld als het LCC, 50% is Duits. Het is ook wel toevallig dat hier een Nederlands meisje is, waarmee ik onderhand wel heb afgesproken geen Nederlands mee te praten tijdens schooldagen. Het is echt niet te geloven eigenlijk hoeveel Duitsers er zijn in tegenstelling tot de rest. Maar goed, aardig zijn ze wel :-)!

Het gastgezin is echt super! Het gezin bestaat uit een moeder, vader, dochter en zoon. We slapen hier nu wel met z'n zevenen. Dr slaapt hier nog een Duitser, die hier ook voor een jaar is, en een Japanner die hier nog maar een maand of twee is. De moeder kookt elke avond super uitgebreid. Het eten is hier dus echt voortreffelijk. Ze hebben hier ook twee honden en twee katten. Een hond is blind en doof, zijn naam is daarom ook Blind & Deaf. Beetje lullig, maar hij kan het toch niet horen..! Voor de rest staat dit huis er om bekend om het warmste huis te zijn in heel Wanaka, echt super blij mee want het is hier nogal ijs koud buiten. Het huis is groot. 5 Slaapkamers en 3 badkamers. Iedereen hier is stuk voor stuk skifan, dus ik heb zo'n gevoel dat dat we nog vaak gaan skien :-)!

M'n eerste schoolweek begon @ de schooloffice van Claire. Claire is de vrouw waar ik naar toe moet gaan als ik wat dan ook maar te vertellen heb. Zij zorgt er ook voor dat m'n jaar hier soepel gaat verlopen (is me verteld, dat moet nog blijken namelijk ;-)!) De eerste schooldag zou ik ook gaan skien met mijn nu al favoriete vak. Outdoor Pursuits. We gaan de komende 9 weken nog elke maandag met O.P. skien, en over 6 weken gaan we snowcaven. Dat houdt in dat we met een bus eerst een berg op gaan, daarna 4 tot 5 kilometer gaan langlaufen, en dan als we eenmaal in de middle of nowhere zijn aan gekomen een iglo bouwen! Waar we dan een nacht in moeten overnachten. Nu al veel zin in! Voor de rest zijn de vakken een beetje vergelijkbaar met de stof in Nederland alleen zijn de termen nog steeds wel lastig. Het lijkt toch hele andere/nieuwe stof. Volgende periode ga ik als grappig vak ook stylisch food kiezen, dan ga je leren koken! De eerste echte dag hoorden we allemaal bommen afgaan, bleek dat dat was te testen voor lawines, omdat het dinsdag hevig had gesneeuwd. 3 Uur later ging het brandalarm af, het was een oefening om te checken hoe snel de school geevacueerd kon worden. Het was door die twee dingen wel een beetje een vreemde dag. De volgende dag begon met wiskunde. Mijn wiskunde leraar is een gekke & hyperactieve man. Het scheelt wel dat ik de stof voor wiskunde 2 jaar geleden heb gehad, dus ik ben nu de Einstein van de klas. Met ESOL ging ik weer de nerd uithangen omdat we het gingen hebben over de geschiedenis van Nieuw Zeeland & typische Nieuw Zeelandse dingen. Laat ik het daar nou net 2 weken over hebben gehad @ het LCC! Blijkt maar weer eens dat het LCC niet alleen super gezellig, maar ook handig was! Toen ik thuis was ging ik samen met Moritz (m'n Duitse huisgenoot) naar Wanaka fietsen, het is echt een prachtige route naar Wanaka. Toen heb ik ook wat foto's genomen die hier op deze site (& en op facebook) te bewonderen zijn. Vrijdag ochtend was het weer een 'routine' school ochtend en 's middags wat eerder van school gegaan om Sophia (gastgezin dochter) te helpen met het opbouwen van een feest. Vrolijk sterren uit lopen knippen & ophangen en ballonnen opgeblazen!

Morgen (zaterdag) WEER.. skien :) en dan zondag een dagje rusten, en eindelijk m'n kamer opruimen! Is wel nodig.

Laat gerust weer een reactie achter :-)!

Ciao

Reacties

Reacties

Erik!

Haha, dat Snowcaven klinkt wel erg vet! Hoe is het dorpje Wanaka? En is je huis een beetje aardbevingbestendig gevonden? :p Ski-ze!

Do

Hey neefje! Wauw, wat een verhalen alweer.. jaloers!=p daar is engeland bij mij niks bij xD dat Snowcaven klinkt idd vet! Kblijf et leuk vinden om je verhalen te blijven lezen, so keep updating pwease ^^
Have fun over there! xx

Roos

Haihai! :)
Einstein van de klas, opschepper! :) Maar dan heb je toch nog iets aan wiskunde gehad :$. 'k ben wel jaloers op jou 5 uren rooster. Ik heb er gemiddeld 7 denk ik. Naja, veel plezier met skiën! Break a leg! =D

xx

hravestein@hotmail.com

Wat ben jij 'n bofkont dat je het zo goed hebt getroffen.Pas wel goed op jezelf met al dat sporten.
Geniet en leer ze
gr.Opa en Oma

mama

Leuk verhaal,Thomas,je maakt heel wat mee daar.
Elke week skiën,wat zal jij daar genieten.Wat ga je leuke en spannende activiteiten ondernemen via school.Veel plezier met alles. Roos en ik hebben ook in de sneeuw gelopen in Zwitserland ,er was verse sneeuw gevallen hoog op de berg, met 35 graden in het dal was het heerlijk fris daar boven.
Doe voorzichtig daar .

Shelby

Thomas!
Jemig man, je zit daar niet stil! Dat snowcaven klinkt súpertof!
Je schrijft heel leuk, en je maakt ook lekker veel mee.
Maak er nog wat leuks van, en ik spreek je snel weer!

Liefs,
Shelby

Stephanie

Hee Thomas,

ik heb eindelijk tijd gevonden om een berichtje achter te laten ;) (ook al heb ik je vandaag al gesproken) :P Het klinkt echt super leuk allemaal wat je doet en gaat doen! Ik wordt er wel een beetje jaloers op, na 2 weken Engeland gehad te hebben. Houd maar goed je blog bij en add wat leuke foto's ;)!
En veel plezier met al je skiën/snowcaven/iglo's bouwen en alles wat je nog meer gaat doen!!

Ciao xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!