Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

Puzzling World & de Franz Josef Gletsjer

Een hele goede avond allemaal!

Ik heb weer aardig wat dingen de afgelopen 2 weken! Naast skiën en naar school gaan ben ik afgelopen vrijdag naar Puzzling world geweest. Puzzling world is onderhand 37 jaar oud, en is de oudste attractie in Wanaka. Het staat vooral bekend om zijn doolhof. Het eerste jaar had het 800 bezoekers (het zelfde aantal als het aantal inwoners in Wanaka in dat jaar). Het is nu veel succesvoller, dat komt mede door het misselijkmakende scheve huis, de irritante schilderijen en de vreemde kamer. Foto's voor verduidelijking zijn op deze site te vinden :p! Het was een lesuitje. Die 'lesuitjes' hebben ze hier wel vaker.Zo is ook het 'uitje' naar de Franz Josef gletsjer een lesuitje. Maar dat uitje was een 3 daagse trip tijdens school. Hier kunnen de Nederlandse scholen een voorbeeld aan nemen: meer uitjes!!!!!!! Zo zijn er in de 4 weken dat ik hier ben al 2 uitjes geweest die langer dan 2 dagen duren, en dat alleen al van het van aardrijkskunde. Ook heb ik aankomende maandag weer een lesuitje. Nu is de beurt aan OP, Outdoor Pursuits. Dat is vergelijkbaar met Bewegen, Sport & Maatschappij wat ik op HBL volgde.

Voor de rest denken 9 van de 10 mensen hier dat ik of Amerikaans ben. Geen idee waar ze dat vandaan halen, maar als ik ze vertel dat ik uit Nederland kom, dan kijken ze me allemaal aan met ogen die water zien branden. Zo grappig is dat.

Tot mijn laatste verhaal was ik van plan om op mijn verjaardag naar Queenstown te gaan en dus een dagje school te skippen. Alles was al geplant en had er super veel zin in! Tot de 11e van augustus tijdens ESOL (English Speaking for Other Languages) ik gevraagd werd om mee te gaan met Geography naar de Franz Josef Glacier. Ik dacht van ja tuurlijk! Tot ik zag dat de datum 19e tot de 21e was.. Ik moest m'n gastgezin dus teleurstellen. Maar ze vonden het allebei een super idee dat ik en Moritz (Duitse 'gastbroer') naar de gletsjer gingen. Dus toen vroeg ik 's avonds tijdens het dinner wat er met het oorspronkelijke plan nu zou gebeuren. Toen zeiden ze dat we het gewoon een weekje gingen verplaatsen! Dus komende donderdag is het toch nog een dagje mijn 'verjaardag'! Maar wat me ook wel een beetje overhaalde om te gaan naar de gletsjer was het feit dat ik vorig jaar ook op m'n verjaardag op een gletsjer was! Dus het was wel super toevallig dat het precies tijdens m'n verjaardag geplant was!

Op school had ik eerst geschiedenis gekozen, maar dat vak ging over de geschiedenis van Engeland wat me helemaal niets kan schelen, dus ik heb dat vak omgewisseld voor stylish food. Tijdens dat vak leer je koken (goh), en allemaal andere zaken wat bij eten hoort. Een grappig maar niet echt zeer boeiend vak. Dat grappige is vooral omdat ik zeg maar totaal niet kan koken, en we afgelopen week een hele maaltijd moesten koken. Was totaal niet te eten :-)!

Afgelopen zaterdag naar Queenstown gegaan met de bus. Wat een lange zit is dat.. maar die stad zelf is een goede winkel stad! Een stad met weinig geschiedenis, maar wat hier heeft wel geschiedenis?! Alles is dus gloed nieuw, ook wel een apart gezicht. Na 4 uur rond gewandeld te hebben zijn we met de gondel de berg op gegaan voor een mooi uitzicht over de stad & het meer. Dat uitzicht was beter dan gedacht! Je kon daar boven op de berg ook 'juge'. Dat is een soort van roddelen alleen dan zonder een 'vaste trail'. Dus je zit op een gewone geasfalteerde baan in een klein karretje (foto's voor verduidelijking komen snel). De zondag met alle hoop op een mooie dag weer richting Cardrona (skilocatie) gegaan. Helaas hadden we de hele dag geen zicht. En aangezien we met de skibus omhoog waren gegaan en we om 9 uur op de berg waren en we hadden afgesproken om pas om half 5 weer weg te gaan, hebben Ole (Duitse, ja Duitse, bijna te veel Duitsers hiero :p) en ik er maar het beste van geprobeerd te maken. Aardig wat keer gevallen, maar goed dat hoort erbij! Intotaal hadden we die dag 15 minuten goed zicht!

Afgelopen week was maar een 2-daagse schoolweek inverband met het lesuitje! Woensdag om 8 uur moesten we op school zijn, en om 9 uur vertrokken we eindelijk richting Franz Josef. Onderweg prachtige foto's gemaakt omdat dit land gewoon onbeschrijfelijk mooi is..

Gisterochtend werd ik wakker gezongen door m'n kamergenoten, 5 Duitsers om precies te zijn. Wel aardige gozers, alleen irritant dat ze soms Duits praten als andere mensen erbij zijn :-). Maar nu kan ik wel 2 talen leren!!! Vooral hun Duitse accent in het liedje 'Happy Birthday' was de beste wekker ooit. Daarna wat kaarten & het cadeau van m'n moeder opgemaakt! Daarna werd ik vrolijk getrakteerd op een ontbijt door een andere Duitser!! Na het ontbijt was het klaar maken voor de wandeling op de gletsjer. Het was echt perfect weer, maar ik bleef maar denken bij mezelf dat het super koud zo worden dus ik had te veel kleren mee/aan. Naja, beter te veel dan te weinig! De wandeling zelf op de gletsjer was minder vermoeiend dan ik verwacht had. Voor de fun mochten we ook allemaal een ice-pick mee nemen. Om zelf een beetje in het ijs te hakken en gewoon een beetje voor eigen veiligheid! Maar het is gewoon zo groot zo'n gletsjer. Op sommige plekken gewoon 80 meter diep. Ook door snowcaves gelopen met de verkeerde broek aan, dus die was zeiknat na zo'n cave. De foto's van een van de beste dagen van dit jaar tot nu toe komen snel (maandag waarschijnlijk). Maar omdat ik zo graag de stinkende en misselijkmakende bus uitwilde had ik m'n camera daarin achter gelaten en nu heeft een lerares van school hem en krijg ik hem maandag! Ik ga zometeen pokeren met wat vrienden hier, dus dit was het dan maar weer voor deze twee weken! Ik wil op deze manier nog even iedereen nogmaals bedanken voor de felicitaties & kaarten!

Groetjes van een 17 jarige jongen uit een heel ver land!

Reacties

Reacties

Erik!

iHola!

Waar ga je volgend jaar je verjaardag vieren? Boven op de Grossglockner of wat is het plan? Anyway, klinkt allemaal weer super, hoop dat de foto's snel op Facebook verschijnen zodat iedereen het kan zien hoe mooi het wel niet daar is [En wat dat 'Juge' dan wel niet mag wezen]. Als je terug bent gaan we zeker vaak vechten wat het mooiste land van de wereld is, maar dat moet dan maar hè!

Cheers

Roos

Kalispera!! ( dat is Grieks voor goedemiddag =D )

Toch wel super wat je daar allemaal meemaakt he? Heb je ook wel eens een rustdag? En wat voor snoepjes had je nou gekozen, drop zeker? Moet je eentje aan je gastgezin geven, kijken of ze het lekker vinden!
Wacht nog steeds op foto's van de honden (L)(L).
En natuurlijk op de foto's van deze leuke dingen, zie ze wel een keer ergens!

xx ^.^

je vader

ja jongen het kostte wat moeite om jou op de achtereenvolgende verjaardagen op de twee het verst van elkaar af liggende gletsjers te krijgen maar ik ben te lezen dat het gelukt is ;-).

koken is wel belangrijk dus goed opletten zou ik zeggen. En leuk dat je gastgezin de moeite heeft genomen om de verrassing een week te verplaatsen. Wij zijn bezig met de laatste twee dagen Griekenland met 30 graden.

ik ben benieuwd naar de foto's!

hravestein@hotmail.com

Hallo 17 JARIGE ,wij vinden het heel fijn dat we je weer
eens gezien hebben,dank je. wat heb je weer 'n leuk verhaal geschreven en wat geniet je ,fijn hoor.
Wat heb je al veel meegemaakt in deze 2 maanden.
Jammer dat de verbinding niet zo goed was.
gr. Opa en Oma

Wilco

Hi Thomas, dit verhaal klinkt weer enorm spannend; ik moet het maar niet teveel laten lezen aan je neven en nicht anders raken die ook enthousiast..grapje. Ze vinden je verhalen prachtig !!! En met Duitsers kan het ook wel gezellig zijn, zolang ze maar geen kuilen graven :)
We kijken uit naar de foto's
Wilco

je moeder

Hoi 17 jarige zoon, alweer een verjaardag van jou zonder dat ik je zie,misschien kunnen wij het volgend jaar groots vieren hier,dat je 18 wordt.Je hebt in de korte tijd dat je daar bent al weer heel wat gezien,spectaculaire natuurverschijnselen,wat maak je mooie foto's.Terwijl wij het hier erg warm hebben,geniet jij daar van de sneeuw.
Je zei dat de winter daar niet meer zo lang zal duren,
geniet er nog maar van, op naar het volgende seizoen, en op naar je volgend verhaal,

Do

Heya! Wat een verjaardag en wat een avonturen.. 17 jaar =D je wordt nog oud =p.. en reken maar dat je voor de hele familie mag koken als je terug bent, want we verwachten natuurlijk wel wat (a) ^^.. Geniet iig heel veel van de uitjes daar, ik vind ook dat ze dat hier een STUK meer mogen organiseren.. consider yourself lucky ^^
Groetjes!

katja

hoi Thomas,
Je hebt het wel naar je zin zo te oordelen. Leuk! Maar wel graag wat meer waardering voor de Maori en hun cultuur. Het is een van de interessantste dingen die je je na je jaar in NZ zult herinneren, als je er tenminste genoeg van te zien krijgt. En de zwavelbronnen op het Noordereiland. Je gaat toch nog wel naar het Noordereiland?
Ik had een grote mond, maar vergat uiteindelijk je verjaardag. Alsnog gefeliciteerd. Het wordt vast een heugelijk jaar.
Leuk dat je dat bungy-jumpen zo fantastisch vond.
Geniet lekker verder en we laten vast nog wel eens een keer iets horen. Je verslag van wat je meemaakt is heel leuk om te lezen. Groet Katja

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!