Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

South Island Discovery Tour!

<Lang verhaal>

Goedemorgen Nederland!

Allereerst wil ik iedereen bedanken die elke 2 weken (sorry, deze keer 3!) mijn verhaal leest en altijd leuke reacties plaats! Dat is de reden waarom ik deze blog bij hou :-D! Dus, bedankt!

De afgelopen 3 weken heb ik de meest adrenalineverwekkende & fantastische & prachtigste & adembenemende dingen gedaan die ik tot nu toe in deze 3 maanden heb gedaan. Toen ik 6 maanden geleden voor het eerst over deze discovery tours las, en allemaal verhalen las over 4 uur gemiddeld per dag in de bus zitten leek het me vrij weinig om er aan mee te doen. Maar op het Language & Culture camp hadden de leiders me toch over gehaald om me op te geven voor de Zuid eiland versie, en dat is de beste beslissing tot nu toe geweest! Om maar bij het begin van de 3 weken te beginnen en niet weer van de hak op de tak springen (dat is toch een spreekwoord of niet?!?) begint m'n verhaal in het rustige Wanaka.

3 weken geleden op maandag was het voor de laatste keer skien voor de komende 15 maanden.. Want aangezien ik hier weg ga uit NZ voordat het ski seizoen weer begint en het daarna nog eens een half jaar duurt voordat er sneeuw in Europa is was het emotioneel :-(! De donderdag van die week was het een zogenaamde Houseday op school. Zoals ik al een keer waarschijnlijk heb uitgelegd maar nu vrolijk nog een keer ga doen is mijn school verdeelt in 4 houses. Je kan het zeg maar vergelijken met Zweinstein (harry potter, doh!). Op donderdag moesten we de liedjes vertonen die we 8 weken hebben geoefend. Mijn house, pisa, kleur geel, deed Thriller van MJ. Was grappig, alleen aangezien ik geen geel shirt had droeg ik als enige iets oranjes en vond iedereen me een nationalistische Nederlander :-(!Mijn house werd helaas derde, maar dat maakte niet veel uit want we waren gewoon de beste!! De rest van de dag vrolijk net als de rest van de school met gele verf op m'n gezicht rond gelopen. Was wel een grappig gezicht. Op vrijdag was het de laatste schooldag voor een paar vrienden. Dus hadden we met alle internationals besloten een internationale lunch te maken. Met sushi, kaiserschmarrn, pavlova, french fries, schnitzels! Was een leuk gezicht om al dat verschillende eten zo bij elkaar te zien.

Warning: Mensen die snel jaloers worden, stop NU met lezen!!

Twee zondagen geleden begon mijn tour dan. Helaas was het vroeg opstaan voor mij omdat ik een verkeerde bus had gereserveerd. Om 6 uur ging de wekker en om 7 uur zat ik in de bus richting Queenstown. Rond half 9 aangekomen op Queenstown airport had ik 4 uur tijd om niets te doen :-)! Intotaal 5 vliegtuigen zien opstijgen en landen, zeer interessant maar er was voor de rest niets te doen op een vliegveld waar ze alleen domestic flights hebben.. Rond 13:15 zat ik dan in m'n vliegtuig richting Christchurch. In Christchurch aangekomen bleek de helft van de tour mensen te zijn van het Language & Culture camp! Daarna met een man of 20 de Mc Donalds binnen gelopen en hun inkomen van die dag verdubbelt omdat het voor ons allemaal zeg maar breakfast & lunch was rond 3 uur 's middags.

De tweede dag was iets spannender want we hadden een bus reis van 5 uur voor de boeg! Richting Dunedin. De stad waar de steilste straat van de wereld is en waar de Cadbury (heerlijke chocola!!) fabriek staat. Na de busreis van 5 uur en een misselijkheid van 4 uur besloten die straat op de rennen omdat ons werd beloofd dat de eerste die boven kwam een chocolade reep kreeg. Helaas werd ik tweede. Ook een rondleiding gehad in de fabriek, en de geur van de chocola zit nu nog steeds in m'n neus. Onbegrijpelijk hoe mensen daar een 12 urige werkdag kunnen overleven.

Na Dunedin was het tijd voor de Doubtful Sound. De mooiste plek op aarde. Gelukkig was de reis van Dunedin naar Doubtful Sound maar 3 uur. Eenmaal op ons cruise ship aangekomen was het tijd voor kajakken op water dat 3 graden warm/koud was! Gelukkig niet in het water gevallen, na het kajakken en een warme douche wel besloten met wat vrienden om het water in te springen vanaf een 2 meter hoge plank. Het voelde echt alsof je een hartstilstand kreeg als je het water in sprong. Maar een betere wake up call na een saaie bus reis bestaat niet! Na het zwemmen en kajakken werd er omgeroepen dat er 7 dolfijnen rond de boot aan het zwemmen/springen waren. Prachtige foto's gemaakt, en ook een een foto gemaakt van een eenzame pinguïn op een eiland. Ook nog honderden zeehonden gezien, maar die lagen alleen maar lui te wezen op rotsen. Saaie beesten!! Daarna om 6 uur wakker geworden om een prachtige (rode) zonsopkomst te fotograferen. Na de bootreis van 20 uur op de Fiordland Navigator was het tijd om weer aan wal te stappen en richting Queenstown te rijden voor de spectaculairste dag van m'n leven! In Q'town aangekomen hadden we een vrije avond en hebben we gezellig met de hele groep rugby gespeeld.

Op 1-10-'09 rond 9:30 stapte ik, na een wat onrustige nacht, mijn vliegtuig in op weg naar 15000 feet (5km) hoogte. Dat duurde ongeveer 15 minuten, maar het voelde alsof het 5 uur duurde. De hele tijd uit het raam kijken en denken van, OKE dit is hoog genoeg!!! Maar het 'voordeel' is wel dat alles op 5 kilometer hoogte zo 'nep' lijkt. Het ziet er allemaal zo mooi uit dat je bijna de neiging krijgt om er vanzelf naar toe te springen. Gelukkig hoefde ik niet zelf te springen want je wordt uit het vliegtuig geduwd. Na een vrije val van een minuut met lastig ademhalen en wangen die er debiel uitzien (according to my video ;-)) hing ik eindelijk in de parachute. Was ook niet echt comfortabel, maar het voordeel van als eerste uit het vliegtuig gaan is dat je op 100 meter afstand de andere mensen neer ziet storten tot ze ook hun parachute openen. Was een prachtig gezicht met de mooie achtergrond. Toen ik eenmaal op de grond beland was na wat salto's met de parachute drong het eindelijk tot me door wat ik gedaan had! Maar ik had niet veel tijd om te genieten, want het volgende item wat op het programma stond was de Nevis Arc. Een swing (schommelen) op 160 meter hoogte. De hoogste in de wereld. (Youtube -> Nevis Arc). De swing van 330 meter lang was minder eng dan een bungyjump van 40 meter hoogte. Maar de swing was zeer verslavend. Helaas had ik geen tijd om het nog een keer te doen omdat het tijd was om te gaan para sailen. Helaas weer terug in Q'town aangekomen bleek dat het weer niet mee zat en het para sailen niet door ging. Para sailen is met een parachute achter een boot aan hangen. Dus het was dan eigenlijk een 'rustige' afsluiting geweest voor zo'n spectaculaire dag! Maar een Starbucks koffie hielp evengoed. Omdat wij 2 dagen in Q'town verbleven, hadden we 1 dag met de tour die een dag later begon, met bijna de andere helft van het Language & Culture camp studenten. Die avond Hangi gegeten. Dat is traditioneel Maori eten. Het eten wordt in bakken op gloeiend hete stenen onder de grond gelegd en het word dan afgedekt met dekens en stenen zodat de rook lekker in het eten gaat zitten. Ik vond het niet echt lekker, maar goed! Was weer een ervaring erbij.

Op dag 6 van de tour gingen we met de hele groep met een speedjetboat over de Shotover rivier. Dat is een smalle rivier met rotsen aan beide kanten dus het is de bedoeling om met 50 km/u zo dicht mogelijk langs de rotsen te gaan met de neus/achterkant van de boot. Was redelijk eng, maar wel super! Die avond in Wanaka overnacht maar voor het slapen gaan nog naar de bioscoop geweest en met de hele groep een film gekeken! Was lekker relaxend. Op dag 7 hadden we weer een 5 urige busreis voor de boeg. Die rit had ik al een keer gedaan met school, toen we naar de Franz Josef gletsjer gingen en daar 6 uur hadden gewandeld. Nu hadden we alleen maar naar de gletsjer gewandeld en 's avonds een heerlijke spa gehad. Op dag 8 had ik een helikopter vlucht geboekt naar de twee gletsjers in die omgeving. Het bleek alleen dat het 15 graden onder 0 was op de gletsjer. Want ik deed een 30 minuten vlucht, en had ook een prachtige snow landing boven op de gletsjer. En het voelde helemaal niet als -15, dus volgens mij hadden die mensen die morgen de thermometer in het ijs gestoken in plaats van boven het ijs gehouden.. Maar het was een adembenemende vlucht met veel ijs & sneeuw! Daarna was het tijd voor een 6 urige reis in de bus.. was echt niet leuk lang.. maar we hadden besloten om met z'n allen de lord of the rings trilogy te kopen en de tijd vloog voorbij toen we eenmaal aan het kijken waren. Die avond was het voor de jongens een wat minder geslaagde avond.. De meisjes moesten ons namelijk omkleden als meisjes. Ik heb daar geen foto's van en ik ga ook alle tags van mij op foto's van die avond op Facebook verwijderen! Maar nu terugkijkend naar die avond was het redelijk grappig..

Dag 9 was een vermoeiende dag, vermoeiend, maar onvoorstebaarprachtig! We gingen seakayakken in het Abel Tasman National Park. Het kayakken naar prive lunchstrand was vermoeiend en slopend en mijn armen waren dood na die 2 uur op de zee. Maar het kajakken was goed voor het teamspirit in de groep omdat het in tweetallen moest. Na op het strand te hebben gelegen voor 2 uur zonder zonnenbrandcreme was ik redelijk rood en hadden we een wandeling van 5 km voor de boeg door de bush. Ze zien mij daar zeker terug! Echt te prachtig. Die avond moesten alle jongens de barbecue verzorgen omdat dat 'traditioneel' was. Was wel grappig om met 10 man rond 2 barbecues te staan en allemaal onze eigen privé hamburger te hebben die welke 10 seconde omdraaide omdat het anders saai was. Dag later reden we helaas vanaf Motueka richting onze laatste slaapplek deze tour, Kaikoura. Omdat het dolfijn zwemmen geannuleerd was ivm te hoge golfen hadden drie vrienden en ik besloten om een tour te doen met Segways richting een Seal colony. Intotaal 2 seals gezien, maar het was voor mij de eerste keer op een Segway, en wat zijn die dingen vet! Beetje raar gevoel om voorover te moeten leunen om vooruit te gaan, maar na een tijdje raak je daar aan gewend. Helaas was dat mijn laatste activiteit deze tour. Die avond hadden we een afscheidsfeest en dat was weer redelijk klote om weer afscheid te moeten nemen. Maar goed, aan al het leuke komt een eind! Maandag begint school weer. Voor maar 4 weken, daarna 'examen tijd' voor 4 weken. En daarna vakantie voor 2 maanden! Dus ik ben weer helemaal blij :-)!

Foto's komen of later vandaag of morgen avond (voor mijn tijd) Internet is op dit moment nogal eigenwijs en ze zeggen dat ze het morgen gaan repareren! Maar laat please weer een reactie achter! Bedankt!

Fijne dag verder!

Groetjes vanuit m'n bed in Wanaka waar ik nu al 4 uur in lig om dit verhaal af te krijgen haha.

Reacties

Reacties

Roos

Haha, toch niet met dolfijnen gezwommen? Een item minder om jaloers op te zijn! :3. En verder ben ik wel jaloers hoor, springen uit een vliegtuig etc.
Trouwens, die chocola hebben ze ook in Engeland :).
Looking forward to your next story

xx

Ivo

Ik moet nu eigenlijk een keer gaan parachutespringen en bungeejumpen, kan toch niet achter blijven nu >.

Erik!

Jammer, kan niet te veel reageren, moest namelijk na 3 alineas stoppen..

Anouk

Leuk zo'n lang verhaal! En wat heb je weer ontiegelijk veel meegemaakt. Je zei dat mensen moesten stoppen als ze jaloers zouden worden.. had ik het maar gedaan.. Mijn hemel, ik wil ook..!

Xxx

je vader

Wat een verhaal man! super. Ik kan niet wachten om ook een paar dingen te gaan doen behalve dat Swingen! laat ons alles maar zien! tot over drie maanden Nieuw Zeeland: ben ik er ook!

Stephanie

Hee Thomas,

wat een leuk verhaal weer! Al was het wel een beetje lang ;) Maar je had ook wel veel te vertellen. Maar., je bent niet altijd de beste he :P Tis ook goed om dat toe te geven :P En wat zijn domestic flights? En ik ben nog benieuwd naar die foto van die eenzame pinguin, al vond ik de andere foto's al super leuk! (en jaloersmakend). Haha dat maori eten klonk ook niet zo lekker, ik ben blij dat ik dat niet hoef te eten :) Heb je ook al een keer nederlands gekookt voor de mensen daar?
En verkleed als meisje? Hhahaha ik wil foto's zien!
En al die activiteiten die je gedaan hebt, daar ben ik nog jaloezer op, al zou ik het nooit zelf durven.
Veel plezier nog de komende tijd!

Bye xx

Tinka

THOMAS!

Wat een SUPER leuk verhaal weer!!!! Wat jij allemaal meemaakt is echt niet meer normaal man!!! ZOOOO VET ALLEMAAL! Echt niet te geloven! Ik wil ook, ik zeg nu m'n studie af en ga ook, echt ik had inderdaad moeten stoppen met lezen na dat Warning! OMG!
Dat je dat ook allemaal durft man, dat springen uit dat vliegtuig en al die dingen!
Ik wilde eigenlijk zeggen nog veel plezier daar, maar je beleefd al zo veel abnormaal leuke dingen dat ik je dit keer gewoon geen plezier wens, misschien durf ik je volgende verhaal dan toch te lezen:P hahaha!
Nee hoor, heel veel plezier!! Ik vind het heel leuk voor je dat je zulke vette dingen beleefd!!! Je foto's waren ook echt mooi en leuk! Have fun! (maar dat komt dus wel goed! ;) )

Liefs

je moeder

Hoi Thomas,
Wat een spectaculaire ervaringen,daar zal je nog vaak aan terugdenken.Gelukkig heb je hele mooie foto's gemaakt.Ik ben blij dat jij je niet hebt geblesseerd bij al deze risicovolle ondernemingen.(Jij vertelde mij dat een medestudent 1 vingerfractuur heeft opgelopen).Geniet nog van je laatste dagen van de vakantie,en dan weer aan de studie.
Groeten en kus van je moeder

Rosemarijn

Ondernemingen was van mij :)

Reinoud

Ok hier heb ik geen woorden voor.
Ik ga een keer naar Nieuw Zeeland. Punt.
De groeten.

nicolette Kunze

ha wereldreiziger!
Volgens mij moeten we onze (inmiddels geboekte) reis maar met een week of wat verlengen..! Het klinkt allemaal wel heel heftig en schokkend leuk en mooi! Wat moet je straks in vredesnaam nog in klein en burgerlijk Nederland..??

Je vader zit in Berlijn voor een congres, in ieder geval nog een beetje spannend. Denk ik. Verder weinig nieuws, bizniz as usual. Veel stof alhier vanwege loodgieters, timmermannen, electriciens etc. Maar het wordt mooi en is bijna af, althans dat hopen we. En verder is het herfst (met van die blaadjes weet je nog), we hebben de eerste weerwaarschuwing binnen. De pepernoten liggen al weken in de winkel en vandaag zag ik de eerste chocoladeletters..! Donderdag was officieel filevrije dag, dat hielp dus niet echt...

Nou, files en chocoladeletters zullen ze bij jou niet hebben, maar Cadbury lijkt me goed alternatief. Have fun de komende weken weer en tot mails!

Vief

Thomas!!

Waauw! wat een verhaal als je dat even leest! wat ontzettend gaaf allemaal die tour, maargoed dat je die gedaan hebt!
je beleefd echt de leukste dingen! beter dan hier in Nederland!
Geniet er lekker van!!
je foto's zijn prachtig!
Heel veel liefs!

Petra

Thomas, wat heerlijk om je verhaal te lezen. Wij zijn meer`dan jaloers op je ervaring met de dolfijnen. En de foto's zijn echt prachtig. Onze vakantie gaat net beginnen als jij weer een paar weekjes naar school gaat. Alvast veel succes met de toetsen. we kijken al uit naar je volgende verhaal. heerlijk om te lezen, ga zo door!
groetjes Anke en Petra

moeder van Anne Nijhuis

hai Thomas,
wat schrijf jij geweldige verhalen in je weblog.
wil je Anne ook even een beetje pushen om meer te schrijven :) (zal ze leuk vinden, ahum)
zo te lezen geniet je enorm van alles wat je meemaakt.
hou dat vast!!
groetjes,
Susan Nijhuis (mama van Anne)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!