Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

Examens, Mt. Luxmore & Rotsklimmen!

En daar zijn we weer, een hoop ervaringen rijker (en ook weer veel foto's..) en gelukkig nog veel leuke dingen over om te doen!

Op maandag 16 November had ik m'n twee enige examens. Als eerste had ik Level 2 Mathematics en 's middags mocht ik heel leuk Level 3 Economics doen. Uitslag heb ik nog niet.. maar voor m'n gevoel ging het wel goed! Maar in Nederland heb ik geleerd mijn gevoel niet te vertrouwen aangezien dit te vaak gebeurde:

Mama: Thomas hoe ging je economie toets van vandaag?

Ik: Oh naja volgens m'n gevoel wel goed dus ik denk wel een 8 ofzo..

En bleek dat het gewoon een dikke 4 of 5 te zijn, daarom vraag ik me nog steeds af hoe ik nou een 7,7 heb kunnen halen voor m'n eindexamen. Maar goed, toen ik na de economie toets het lokaal verliet, gingen eindelijk mijn 3 maanden van vrijheid in! En dat.. moet ik toegeven.. is wel een heerlijk gevoel!

Op dinsdag was het vroeg wakker worden in verband met de 3 daagse wandeling op Mount Luxmore. Om half 8 werden ik en Moritz opgehaald door onze Outdoor Pursuits lerares. We kregen op school nog even snel een samenvatting van waar waarom wanneer wat en hoe we er ook alweer zouden komen, en rond kwart over 8 zaten we in de auto. Drie uur, een misselijkheid en een heerlijke lasagna later (Ja, lasagna om 9 uur is echt verrukkelijk!) stapten we de auto uit en konden we ons klaar maken voor de wandeling van 6 uur die we nog voor de boeg hadden. Eenmaal aangekomen boven de boomgrens op die berg (950 meter) konden we eindelijk genieten van het uitzicht. We hadden namelijk de eerste 5,5 uur gelopen in een bos waar dus alleen bomen waren die ons uitzicht vrolijk verstopte. Toen we allemaal bijgekomen waren van de klim naar de hut op 1085 meter begonnen we het dinner klaar te maken. Tussendoor, om het volgende deel van mijn verhaal te begrijpen moet je snappen dat ik hier in het huis niet meer mag schelden omdat dat volgens m'n gastmoeder al vaak genoeg gebeurde. Dus als je hier nog scheld dan moet je vrolijk de afwas doen in je eentje die avond (spreekt uit ervaring) Dus ik en m'n Duitse gastbroer hebben bedacht om ipv een scheldwoord zeggen als iets pijn doet ofzo 'swear word' te zeggen wat in het Engels 'scheldwoord' is. Helaas zat ik samen met een swear word Duitser die swear word irritant was de hele klim en die swear word eten had gekocht voor mensen van 200 jaar en ouder (dried vegetables...?? en te swear word vieze pasta). Die swear word gozer had ook nog eens vergeten om vlees mee te nemen dus we stopten er vrolijk onze salami in wat bedoelt was om als lunch gebruikt te worden. Maar goed, aangezien het wel genoeg eten was voor een heel hotel had ik na dat dinner geen honger meer. Voor de rest was alles wel perfect daar in de hut hoor!

Op woensdag werden we om 7 uur wakker omdat iemand zo nodig naar de WC moest en op het bovenste bed sliep van een stapelbed en niet zo zacht op de grond belandde. Dus we waren allemaal wakker en besloten om maar te gaan ontbijten. Na het ontbijt gingen we naar de top van Mount Luxmore lopen. Althans.. dat was de bedoeling. Het bleek dat het namelijk te gevaarlijk was om naar de top te gaan in verband met de sneeuw die er lag. Dus we besloten naar een andere top te lopen.. Na een in mijn ogen gevaarlijker pad omhoog (sneeuw, kleine & grote losse stenen en modder) waren we eindelijk op de top en hadden we echt een prachtig uitzicht! Een heerlijke lunch gehad, naja.. niet heerlijk! Maar het uitzicht maakte het allemaal veel beter te doen. Toen we eindelijk om 4 uur weer in de hut waren vonden m'n leraren dat er nog genoeg tijd over was om de grotten te bezoeken. Dus het zij zo. (??) Rond 5'en gingen we de grot in met ieder een hoofdlamp. Het was een aparte ervaring. Soms moesten we ons door 50 cm bij 50 cm gaten proppen om daarna weer in een super grote 'hal' te staan waar je allemaal watervallen ziet. Het nadeel van de wandeling was wel dat ik een meisje voor me had die zeg maar de half mijn lengte is en dat ik haar telkens hoorde schreeuwen van 'HOE GA IK ME HIER DOORHEEN WERKEN?' Dus dat beloofde keer op keer weer veel goeds voor mij :-). Maar alleen met een paar gaten in m'n waterdichte (naja nu niet meer dus) broek kwam ik eruit en waren we allemaal blij om weer zonlicht te zien. Rond half 8 waren we weer in de hut wat betekende dat we een goede 2 uur in de grotten zijn geweest. Na weer een heerlijk dinner (kuch) lagen we allemaal rond 9 uur in bed omdat we een dag later er om 7 uur uit moesten omdat we zo snel mogelijk beneden wilde zijn. Toen donderdag eindelijk was aangebroken na een redelijk slechte nacht was het tijd voor het inpakken van de zware tassen. Gelukkig gebeurt dat altijd in de hutten net zo goed als dat gebeurt als je nog thuis bent en alles 1 voor 1 keurig in de tas stopt.. Naja niet voor mij want ik had het helemaal gehad met natte kleren en de slaapzak die maar niet m'n tas in wilde dus ik besloot voor de techniek te gaan 'Alles zo snel mogelijk in je tas proppen en thuis maar zien wat je er mee doet'. Eenmaal thuis ging toch alles meteen in de was (wat ook redelijk nodig was). Dus na de wandeling bergafwaarts van 4 uur zaten we eindelijk in de bus.. Naja.. zaten. Het was eerder slapen. Iedereen had gelukkig geluisterd naar onze leraar om niet een iPod mee te nemen, dus toen we eenmaal de bus hadden bereikt naar de wandeling van de berg gooiden we onze tassen op het dak, sprongen we de bussen in, pakte we onze iPods uit onze tassen en gingen we vrolijk naar muziek luisteren & slapen. Maar dat was dan ook een perfect einde van een (nu ik er op terug kijk) hele leuke wandeling hier in de bergen. Om 8 uur, na dinner op bed gingen bij mij de slaapkamer lampen uit en genoot ik eindelijk weer van een comfortabel bed.

Op vrijdag had ik m'n bed niet verlaten omdat m'n voeten zo godsgloeiende veel pijn deden en de rest van het weekend hier lekker in de tuin in de zon gezeten. Op zondagmiddag had ik met een vriend een deal gesloten. We zouden een wedstrijd tennissen en de verliezer zou de winnaar 10 dollar betalen. Helaas had ik hem onderschat en was ik vrolijk ingemaakt met 6-2 6-2. Maar een lekker potje tennis was het wel! Het was gewoon m'n dag niet, de wind zat niet mee, de ballen waren niet goed, te lang niet gespeeld, en het was geen gravel. Meer smoesjes heb ik toch niet nodig :-D?

Op maandagmiddag gingen we rotsklimmen want nou niet echt mijn favo sport is, maar toch was het wel een leuke bezigheid na een weekend vrijwel niets gedaan te hebben. Op dinsdag moest het plan zijn om te gaan kayakken maar niemand anders behalve ik wist daar van, en dus had ik vrolijk dinsdag vrij. Op woensdag waren we weer allemaal rond 12 uur op school om te gaan paintballen. Eenmaal aangekomen op het paintball terrein blijkt dat het te hard waait. Na een hoop gediscussieer hadden we besloten toch naar huis te gaan, we hadden het uitgesteld naar vrijdag voor het dubbele aantal ballen voor hetzelfde bedrag. Dus dat leek de meeste van ons wel een goede deal! Op donderdagochtend werd ik om 10 voor 8 wakker.. en ik had besloten om met de schoolbus van 8 uur mee te gaan. Helaas kan ik me niet in 10 minuten douchen, omkleden, ontbijten & lunchmaken. Dus om 8 uur besloot ik na gedoucht te hebben maar weer m'n bedje in te kruipen en het kanoën over te slaan. Op vrijdag hadden we 's ochtends het 'leavers ontbijt' van m'n gastzus. Die gaat namelijk in Auckland studeren dus we hadden een leuk restaurantje uitgezocht en daar hadden we dan met veel mensen (intotaal 30, wat ongeveer de helft van het inwonertal is van Wanaka) afgesproken. Heerlijke crêpes gegeten. Tijdens dat ontbijt kreeg ik een SMS-je dat het paintballen ook die dag niet door zou gaan in verband met de wind. Dus mijn eerste reactie was iets te luid van: 'Oh swearword it'. En mijn gastmoeder keek me aan van ..Excuse me? En toen zei ik al voordat zij het kon zeggen 'Yaya oke I am on dishes tonight :-(!' Die avond met een paar vrienden naar 2012 geweest. Wat een film zeg.. echt een van de eerste keren dat zelfs 4,5 euro betalen te veel is. En dat waren ze allemaal met me eens dus we hadden besloten om op zaterdag (gister) nog een keer naar de bios te gaan, en dan deze keer naar 'A Christmas Carol'. Ik kende dat verhaal niet dus alles was voor mij nieuw.. en de nieuwe Disney versie van die film (die net uit is) is een redelijk enge film.. Ik snap niet dat ze die film kunnen labelen onder Disney. Gelukkig waren wij geen ooggetuigen van huilende kinderen in de zaal, maar daar staan wel veel verhalen over op het World Wide Web.

Vandaag was een 'opendag' op de Wijngaard Rippon hier. Dus ze hadden de deuren opgegooid en iedereen mocht komen kijken en mocht gaan picknicken. Dus we hadden besloten om een lekkere brunch te maken en die daar dan op te eten. Een rondleiding van 1,5 uur gehad door de baas wat redelijk interessant was maar vooral het wijn testen was lekker. Helaas moet dit land weer zonodig z'n bijnaam 'The land of the long white cloud' eer aan doen en nu is het al sinds 2 uur bewolkt.. beetje irritant maar goed, zolang het niet regent is het eigenlijk wel prima!

Morgen hebben we Leaver's Dinner weer.. dus weer helaas afscheid nemen van deze keer 13 mensen :-(! Gaat wel gezellig worden, lekker zwemmen & barbecuen! Nogmaals wil ik jullie zeggen dat ik het altijd leuk vind om reacties te lezen, dus als je tijd hebt laat er ook even een achter! En bedankt aan iedereen die dat ook altijd trouw doet :-)! Schrijf vooral ook verhalen over hoe het in Nederland gaat want daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zit hier namelijk nu al onderhand 125 dagen in Wanaka.. (not including LCC & SIDT)

That's it again, take care yall!

Thomas

Reacties

Reacties

Rosemarijn

Wat een verhaal toch maar weer (:.
Hopen dat je een goed cijfer hebt voor die toetsen, en geenn 4 of een 5 (:.
Waarom heb je dat nou online gezet, dat je niet mag schelden, straks leest mama het en dan moet ik ook gaan afwassen, yay, dankje! Maar goed, en jij gaat zomaar spijbelen? :P
Veeeeelll plezier nog, en BTW,
2012 was wél leuk ja, ik snap niet dat je er maar 9,75 voor hoeft te betalen, zó goed is hij.
Succes nog met van alles ( geen idee waar ik succes mee moet wensen, maar goed, dit is een goede afsluiting van een bericht )
xx

Erik!

Schelden, van wie heb je dat dan? =/ Stoutert. Mooi verhaal bij de foto's, zag net je planning voor de rest van de vakantie, zag er leuk uit, kerst in Auckland! =) Anyway, blijf nog maar lekker daar, hier in NL zijn we al zo diep gevallen dat Sinterklaas niet eens meer een kruis op zn mijter mag dragen omdat Allah dat verbiedtdt. Veel plezier met het dinner morgen, geniet van de foto's hahaha!!!

wilco

ik lees het alweer: een hele zware ervaring en echt afzien voor je. Wat betreft het vloeken: je kunt ook piepjes gebruiken, net als in de film. Je weet dat er een vloekwoord gebruikt wordt en de anderen kunnen dan raden welk woord...scheelt je een hoop afwassen.
Btw je mist hier niets: regen, wind, gure temperatuur. Lekker daar blijven en de zomer ingaan.
See you

je vader

Prachtig verhaal maar weer en je bent redelijk verslaafd aan je bed lees ik.
Hier alles zijn gangetje met druk doen over meestal niets. We lopen langzaam naar het eind van het jaar waarbij iedereen hoopt dat het ook een beetje het einde van de crisis is. we zullen zien!

Stephanie

Hee neefje,

ik word wel steeds jaloerser op je ! En zeker op 3 maanden geen school, wil ik ook wel ;)
Maar je moet af en toe je nederlands wel controleren :P Haha er zitten wel wat spelfoutjes in je verhaal, maar dat is je vergeven :P
Lijkt me wel een super gaaf gevoel om boven op een berg te staan na uren lang wandelen :D En je foto's waren trouwens erg leuk! (die heb ik ook al bekeken)
Jammer dat je niet bent gaan kanoën, maar dat kan je zelfs nog in Nederland doen :P (jaja, hier kan je ook leuke dingen doen).
Al is het weer hier vreselijk, regen, koud etc. Maar ik ben vandaag vrij :D Dus dat is wel lekker :D (gelukkig mag ik de hele dag aan schooldingen werken)
Maar ik ben benieuwd naar je volgende verhaal :)
Groetjes!
ps. ga je nog iets met je gastfamilie doen met Sinterklaas (om ze te laten zien hoe dat in NL gaat)?

Ivo

Thomas toch, 2012 was heus wel goed.. Je kan gewoon geen leuke films waarderen ;<
Chill dat je 3 maanden vrij bent, Ik ben als 't goed is ook 2 maanden vrij over 3 weken ;)

Wel raar dat jij in de zomer zit terwijl wij hier in dat klere weer zitten..

Probeer me voor te stellen hoe Thomas is zonder godsklere te zeggen, lukt niet echt moet ik zeggen!

Geniet er nog van
Ciao!

anke

Zo, jij in de zon wij in de sneeuw! Nog een paar dagen en dan is het kertmis met een beetje mazzel een witte kerst. Dat zal bij jou wel niet lukken?! Wat een geweldige ervaringen zeg! Om nooit te vergeten, maar dan kan ook niet met al die mooie foto's... Ik zal petra ook even aan sporen om je een berichtje te sturen..... Heel veel plezier in je vakantie en ik zie uit naar je volgende serie foto's. gr Anke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!