Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

Vakantie, vakantie & vakantie

Goedemorgen Nederland!

Het is weer een hele tijd geleden sinds mijn laatste verhaal, maar ik ben nu eindelijk weer terug in Wanaka na ongeveer een 40 daagse rondreis over het hele land. Hopelijk hebben jullie allemaal kunnen genieten van het schaatsweer/winterweer en hopelijk hebben jullie dus een goed begin gehad van het nieuwe jaar!

Warning: lang verhaaaaal

Laatste verhaal was op eerste kerstdag dus vanaf die datum ga ik weer verder!

Tot en met 2 januari zat ik nog in Whangaparaoa (beetje noord van Auckland) met m'n gastgezin en daar heb ik veel uitgerust (vraag me niet waarvan, maar ik werd dagelijks rond 11 uur wakker!) veel films gezien, veel op het strand gezeten en vooral veel in de bus gezeten. Ook heb ik veel keer mensen (her)ontmoet van het EF kamp/tour! Lekker bijpraten over 'hoe' en 'wat' de afgelopen 3 maanden. Op oudjaars avond gingen ik met m'n gastbroer en zus naar hun opa. Die is 40 jaar geleden uit Nederland geëmigreerd, maar hij kon nog steeds heerlijke oliebollen maken!

Op nieuwjaars dag belde ik rond 12 uur 's middags naar mama en het was wel leuk want ik belde precies op tijd. Ik hoorde ze namelijk aftellen! Dus dat gaf wel een raar gevoel, ik zat op de rand van een plantenbak in Whangaparaoa, maar ik kon me precies voorstellen hoe het er thuis aan toe ging. Natuurlijk heb ik later die dag nog wel een nieuwjaars duik gemaakt in de ijskoude Pacific ocean. Op 2 januari was m'n laatste hele dag niets doen voor 3 weken, dus ik had besloten uit te moeten rusten van het uitrusten. Dus een lekker dagje achter de TV was wat ik uiteindelijk gedaan had!

's Ochtends op 3 januari moest ik om 6 uur wakker worden omdat we het halve noord eiland naar beneden moesten rijden (naar Havelock North, net onder Hastings voor jullie die de topografie van Nieuw Zeeland hebben geleerd!) om bij m'n gastmoeder (Gill) haar broer te kunnen overnachten voor 3 nachten. Onderweg toch maar weer even het prachtige van Nieuw Zeeland kunnen bewonderen. Leuke foto's genomen met de opkomende zon bij de Sky Tower en ook gewoon van de 'normale' natuur hier. Eenmaal aangekomen bij haar broer bleek dat ze een hotelkamer suite achtig iets hadden geregeld voor me. Queenssize bed, eigen tv & badkamer. Die mensen waren echt super gastvrij. Op 4 januari gingen we met de auto naar een mountaintop rijden waar je de omgeving echt prachtig kon bekijken. Was ook voor het eerst dat zij erop waren ook al wonen ze al 2 jaar in Havelock North.In de supermarkt bleken ze daar gevulde koeken te verkopen, Made in Holland. Op de terugweg bleken ze ook nog een 'the Dutch shop' te hebben. Helaas waren ze gesloten op maandag. Vraag me niet waarom, maar een dag later waren ze open en ik was de eerste klant. Marsepein, 'de enige echte chocolademelk', hagelslag, Haagse hopjes, Venco drop, heerlijke 'old Amsterdammer' kaas, stroopwaffels en mijn favoriete: tum tum snoepjes! Na die aankoop meteen thuis een Nederlandse maaltijd voorbereid met kaas en chocolade melk en een gevulde koek. Was heerlijk!!1

Op 7 janauri was het weer hetzelfde gedoe als eerder die week, vroeg wakker worden ivm andere helft van eiland naar beneden rijden met als einddoel Wellington. Rond 2 uur hadden we de Wellington-Picton ferry. Met 40 minuten vertraging waren we eindelijk rond 6 uur in Picton en kon ik vrolijk een slaapplaats zoeken. Gill had al 2 maanden geleden een backpackers in Picton geboekt en die was nu dus vol, maar ze had zo aardig gevraagd aan de receptioniste die daar op dat moment werkten, en die zei dat ik mocht slapen in haar achtertuin in de tent die ze nog had staan van nieuwjaars dat haar kinderen er toen in hadden geslapen, en als payment moest ik de tent afbreken. Bleek ook dat er nog een Duitser in sliep. Dus met 2 man en met 16 jaar tenten opzetten/afbreken ervaring was dat afbreken de volgende ochtend binnen 15 minuten gedaan. Tijdens het ontbijt vroeg de familie waarbij ik sliep allemaal dingen van wat heb je hier al gedaan/gezien, en de conversatie eindigde met: 'Oh, you've seen more of this country then I've done in my whole life'. Zei een 45 jaar oude vrouw. Maar dat is niet de eerste keer dat ik dat hoorde, haha.

Rond 12 uur diezelfde dag werd ik opgehaald vanaf de backpackers door papa & Nicolette! Was zo leuk om ze weer te zien! We zijn die dag vanaf Picton door Nelson naar Motueka gereden, we overnachtten daar op dezelfde camping als ik ook deed op mijn South Island Tour! Was grappig om gebouwen terug te zien na 3 maanden waarvan je nooit had gedacht ze nog terug te zien. Maar het voelde wel weer goed om familie om me heen te hebben.

Op de 9e hadden ze een tent voor me gekocht omdat met 3 man in een camper slapen nou niet echt heel hygiënisch is, en in een tent slapen ook leuk is! Die nacht in Hokitika door gebracht met klote weer. De volgende dag reden we eerst nog even naar een Greenstone/Jade factory waar ze een prachtige Greenstone (zelfde materiaal als jouw armbandje Roos ;-) ) ketting voor me gekocht die prosperity, good luck & good health betekent. Het regende die dag echt hard dus af en toe waren en gewoon bijna rivieren die over de weg liepen. Die nacht (op papa's verjaardag) geslapen in een prachtige lodge waar ze ook moeite hadden om de elektriciteit werkend te houden in verband met de overstroomde rivieren. 's Avonds 1,5 uur in de hot pools gerelaaaaxed en daarna terug gegaan naar de lodge. Toch heerlijk gegeten & geslapen!

Op de 11e hadden we om 12 uur een heli-hike geboekt voor op de Franz Josef maar helaas ging die niet door ivm wolken die te laag hingen. Dezelfde dag nog door gereden naar Wanaka waar we op een camping sliepen met mooi uitzicht! 's Avonds nog Wanaka in gelopen en vonden papa & Nicolette het toch een prachtig dorpje in een prachtige omgeving! Een dagje later had ik ze getrakteerd op een ontbijt bij een restaurant met prachtig weer, prachtig uitzicht en lekker eten! 2 uur later zaten we in een klein vliegtuigje die ons naar Milford Sound bracht in het bekende Fiordland (grootste 'provincie' van Nieuw Zeeland met de mooiste Sounds, rivieren, wandelingen, bergen & meren!). Eenmaal aangekomen na een 1 urige vlucht in het kleine 45 inwonerstellende dorpje Milford Sound hadden we een indrukwekkende bootreis over Milford Sound waarbij de kapitein toch wel rare toeren uit haalde. Hij stond af en toe met de neus van de boot onder een waterval van 80 meter en stond hij echt net 10 centimeter van de rotsen af. Naja dat maakte het wel cooooler en voor de rest van de omgeving met de ruige hoge bergen gewoon indrukwekkend. Toen de cruise afgelopen was vlogen we via een scenic route over Mount Aspiring terug naar Wanaka. Maar de terugvlucht was nog mooier dan de heenreis! We vlogen wat rondjes rond Mount Aspiring en gewoon alle gletsjers die daar nog steeds zijn (onbenoemd). Op de terugvlucht mocht ik ook voorin het vliegtuigje zitten dus dat was ook wel een vette ervaring.

Op 13 januari was het in de ochtend tijd voor wat huishoudelijke dingetjes. De was! Na 1,5 uur wachten was het weer nog steeds prima en besloten we te gaan golfen @ Wanaka. We hebben 18 holes gedaan en daar zijn we ongeveer 3,5 uur mee bezig geweest. We vonden allemaal dat ik een stuk beter golfde. Dus mijn tip van de dag: Als je beter wilt gaat golfen, moet je 6 maanden niet golfen. Nee oke maar het was gewoon leuk om zo in mijn plaatsje ook een keer te golfen. Lekker gebarbecued die avond. De volgende ochtend was het lekker op tijd wakker worden, want rond 10 uur was het de bedoeling om bij Gill langs te komen. Ik had wel maanden uitgekeken naar het moment om hun mijn kamer/uitzicht & gewoon de rest van het huis te laten zien. Want het is gewoon zo'n heerlijk huis! We hadden allemaal Gill een oranje rozen plant (?) gegeven en die staan nu prachtig te bloeien. Daarna door gereden naar Queenstown. Eenmaal aangekomen besloten we de berg op te gaan met de gondola. Papa en ik hebben 2 keer de oh zo verslavende luge gedaan en Nicolette heeft van ons leuke foto's gemaakt waar je gelukkig geen 35 dollar voor hoeft te betalen wat je anders voor ze betaald als je ze wilt kopen bij het winkeltje waar je ook de kaartjes kocht (goh wat een zin.).

A day later ging ik eindelijk voor het eerst iets the Lord of the Rings achtigs doen wat eigenlijk de mainreason was waarom ik hier kwam. Rond 8 uur zaten we in een '4WD' busje en bezochten we een paar plekken waar scenes waren opgenomen. Onze guide had ook leuke capes en zwaarden mee genomen dus dat kan ik ook weer van mijn 'to-do list' afstrepen! Daarna gingen papa en ik de Kawarau river een bezoekje brengen. Niet op de manier van, ik zet m'n camper hier neer, stap uit, ga naar de rivier, voel aan het water, 'oeh dat is koud', maak 2014940 foto's & loop te vreden terug, maar wel op de manier van, in een jet boat met 3 motoren op de achterkant met 85 km/u over de rivier crossen! Tweede keer voor mij dit jaar, maar dit keer was het met een ander bedrijf dus het was ook een ander gebied. Was nog steeds redelijk eng vlak langs bomen gaan met die snelheid & 360's maken op plekken waarvan jij denkt van NEEEEE dagaaniegoee! Daarna gingen we nog even om de dag leuk af te sluiten van de berg vliegen met tandem paragliding. Was echt zo vet om de stad van boven te bekijken. Gelukkig ook weer van die bekende spins gedaan zelfs zonder het aan te kondigen maar dat maakte het wel leuker! Maar zo vliegen is echt een rustgevend iets. Gewoon boven een stadje hangen (het is hetzelfde wat wij in Oostenrijk hebben gedaan Erik!)

Weer een dag later gingen we van Queenstown naar Dunedin rijden. Onderweg fietsers gezien van Challenge Wanaka. Die wedstrijd staat bekend als de prachtigste (gaat over de omgeving) ironmen/women van de wereld. 226 kilometer fietsen, zwemmen en rennen als ik het goed heb. Niet echt een studie op losgelaten dus kan zijn dat ik het niet helemaal correct heb! Ook nog in een leuk dorpje koffie gedronken en super lekkere taart gegeten. Ook nog door Dunedin city gelopen maar die bleek een beetje uit te sterven na 4 uur.. dus toen besloten we maar een camping op te zoeken. Uit eindelijk hebben we geslapen op de Otago Peninsula op een leuke camping. The next morning (eergisteren), wilden we albatrossen en penguins bekijken maar daar hadden ze alleen lange guided tours dus dat deden we helaas maar niet. Daarna naar de steepest street gelopen wat ook in de ogen van papa & Nicolette als een saai iets eruitzag als je beneden staat. Maar als je toch eenmaal op de top staat vonden ook zij het een stijle straat (gelukkig!). Daarna ook nog naar de Moeraki boulders geweest. Grote ronde stenen in de oceaan waarover papa mij de hele tijd belachelijk liep te maken van, je wilt ons toch niet een paar stenen laten zien in een beetje water?! Maar ook hij was onder de indruk (naja nog steeds niet helemaal!). 's Avonds hebben we op een prachtige camping geslapen bij Mt Hutt. Net naast Christchurch. Heerlijk 's avonds gegeten in de lodge aan de overkant van een rivier en voor het eerst een echte donkere nacht gehad. Er was namelijk geen elektriciteit op de camping. Gisteren was het helaas weer afscheid nemen van pap en Nicolette op Chch airport, maar goed! Life goes on en nu zit ik weer in Wanaka, met ja, prachtig weer! Zon schijnt vollop, snik heet buiten en een paar wolken te zien. Naja dit is dus ook een beetje het einde van m'n verhaal! Hoop dat het jullie niet is gaan vervelen. Over 8 dagen ga ik weer naar Auckland, dus rond 3 februari komt m'n volgende verhaal er weer op!

Nou tot skype/mail/MSN/facebook/hyves/bellen/SMS-en/post maar weer!

Gegroet,

Thomas.

PS: Foto's staan er snel op!

PS2: Laat ook weer reactie achter

Laughing
!

Reacties

Reacties

Erik!

Wat een geweldig land is het als ik dit zo lees en die foto's bekijk. Ik was ook grootgebruiker van 'the Dutch Shop' in Vancouver, lekker pepernoten kopen rond Sinterklaas haha, ik vind het trouwens voor Roos jammer dat je Flappie niet hebt geschoten, had een mooi liedje kunnen worden!!
Ik kijk uit naar de foto's op Facebook, daar komt vast een groter assortiment dan hier op deze site!

Happy Farming :/

je moeder

Ik geloof dat jij alle toeristische plekjes in New Zealand nu toch wel eens gezien hebt,maar zo te lezen vind jij het daar nog steeds prachtig allemaal.
Het wordt nu toch wel weer tijd dat je naar school gaat.Geniet nog van je laatste weken zomervakantie,
wij zien hier weer het groene gras na weken van sneeuw en ijs.

Roos die nu heel boos is op Erik

NAJA ZEG ERIK :'(


Je viert ook echt vakantie, alsof je tijdens school helemaal niets leuks doet #$*@)#$( Naja, ik ben totaal niet jaloers, met leuke repetitie's en so's in het vooruitzicht (:.

Okee, ik heb al 14 jaar niet gegolfd, kan ik het nu heel goed? (: En btw, je schrijft echt grappig XDD. Lig af en toe helemaal dubbel.

See you later, xx

opa en oma

Wat zijn Erik en jij toch geluksvogels dat jullie zoveel
van de wereld zien .Geniet er maar echt van dit kan niemand je meer afnemen en zo te lezen heb je voldoende foto's gemaakt.
Ik vind het wel jammer dat hier de sneeuw weg is,het was zo mooi. gr. opa en oma

Tinka

Lieve Thomas,

Ik heb je verhaal even helemaal gelezen, en jeetje, jij hebt echt een saaie vakantie gehad! OMG! Wat stom zeg, is het daar in Nieuw Zeeland, als ik die verhalen lees, echt joh, ik val er bijna bij in slaap....
Okee, wat ik dus eigenlijk bedoel: ik val weer om van jaloezie!!!!!!!! Wat geweldig, niet te geloven wat je weer allemaal hebt beleefd! Wat super leuk dat je vader langs kwam! Al die rondvluchten, alsof het normaal is, he even met een vliegtuigje, ook nog eens voorin zitten! Leuk dat je een 'Dutch shop' gevonden hebt, te vet! En wauw, wat een foto's! Je hebt gewoon het hele land al gezien ondertussen, echt niet normaal! Super leuk, vet, wauw, geweldig, cool, JALOERS!
Maar ik heb lekker geschaatst! En het heeft weer gesneeuwd, dus alles is weer wit hier. Ik ben nog op werkweek geweest met school, naar Putten, haha (wat een locatie, maar het was toch wel heel leuk!)! Oke alles wat ik vertel valt in het niets naast jouw verhalen, dus ik stop maar snel.
Veel plezier nog Thomas! En niet zo veel leuke dingen meer doen hoor!:P

Kusss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!