Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

Auckland, Houseday & Kajakken!

Goedemorgen Nederland!

Hopelijk hebben jullie net zoals ik ook kunnen genieten van de openingsceremonie van de Olympische spelen! Helaas is dat het enige wat ik denk ik ga zien van de Olympische Spelen omdat als je het hier in Nieuw Zeeland wilt volgen minimaal 35 euro per maand moet betalen voor minimaal 12 maanden. Dus ik hou het maar even bij nu.nl (live-uitslagen, wordt elke 30 seconde upgedate!).

Sorry dat mijn verhaal ook een week vertraagd is maar nu gaat het denk ik een wat interessanter verhaal worden! Ik zit onderhand weer lekker in het schoolritme, ik heb ook besloten om het CAE (Cambridge Advanced English) examen te doen. Dat is het zelfde wat Erik ook heeft gedaan in Kaapstad (toch?!). Ik heb elke week minimaal 7 uur de tijd om met een leraar daar aan te zitten. Dus dat moet wel goed komen!

Een van m'n goede voornemens voor 2010 was meer (veeel meer) fietsen. Dus ik besloot in de 8 dagen dat ik hier in Wanaka was (voordat ik weer naar Auckland zou gaan) veel te gaan fietsen om een conditie op te bouwen zodat ik elke schooldag naar school kan fietsen. Er zijn hier in de omgeving zo veel (mooie) mountainbike tracks die ik allemaal nog wil gaan doen. Naast het fietsen heb ik me ook opgegeven voor de North Island Discovery Tour van 7 tot 17 april. Dus als ik op de 18e van april hier weer thuis ben in Wanaka kan ik echt zeggen dat ik het hele land gezien heb. Ook heb ik alles lopen regelen voor de laatste 6 dagen van de vakantie die we door hebben gebracht in Auckland. Een leuke backpackers uit gezocht en allemaal leuke dingen georganiseerd met vrienden van het Language and culture camp/South island discovery tour. Ondertussen heb ik hier ook een gastzus er bij gekregen. Mijn gastmoeder vond het namelijk niet zo geslaagd dat ze in een huis woonden met 3 jongens. Ze komt uit Twizel (middle of nowhere, volgens mij had ze gezegd dat dat dorpje 2 straten heeft met in totaal 500 inwoners waarvan er 80 op school zitten).

Op 27 januari vlogen we dus met z'n 4en vanaf Queenstown naar Auckland City voor 6 dagen. Daar intotaal 3 films gezien in een normale bioscoop (de bioscoop in Wanaka is niet echt 'normaal' te noemen met de banken die er instaan en halve opgesneden auto's waar je in kan zitten). The lovely bones, Up in the air en Invictus. Invictus was de beste film, niet alleen omdat Nieuw Zeeland er in voor kwam (laatste paar scenes is een rugby wedstrijd tussen Zuid Afrika en de All Blacks), maar ook omdat ik bijna niets wist over Nelson Mandela en het dus ook redelijk educatief was! Voor de rest ook veel aan het strand gelegen, en voor het eerst een boek uitgelezen die meer dan 100 bladzijden had! Een nieuwe schooltas, regenjas en polo gekocht en voor de rest gewoon lekker uitgerust en me mentaal er weer op voorbereid om dagelijks om 7 uur wakker te worden in plaats van de 10-11 uur wat de afgelopen 3 maanden het geval was!

Toen ik op 3 februari eindelijk weer naar school ging bleek dat er 90 nieuwe mensen zijn gekomen. Hier in Wanaka hebben ze een hostel opgericht waar studenten kunnen wonen voor het laatste jaar. De helft komt uit Auckland hierheen om te kunnen kajakken, bergbeklimmen en mountainbiken met school (reden waarom ook ik hier ben). Op donderdag hebben we allemaal filmpjes gezien met OP (outdoor pursuits) over kajakken wat we afgelopen dinsdag hebben gedaan en de komende 7 weken ook gaan doen. Op vrijdag hadden we een Houseday. Volgens mij heb ik dit al een keer eerder uitgelegd in een van m'n andere verhalen maar hier komt het nog een keer. Mijn school is in 4 'huizen' verdeelt. Zeg maar net als Zweinstein (Harry Potter, lol). We hebben elke term (periode) een houseday en dan gaan alle huizen tegen elkaar strijden om het Challenge shield te winnen. Op donderdag hadden we een house meeting waar onze houseleader ons een preek gaf over 'We worden altijd 2e & 3e (spreek voor je zelf!! Zie Sven Kramer!)' en hij wilde dat we een keer het challenge shield wonnen. Dus hij wilde dat alle seniors ook vrolijk mee zouden doen. Op vrijdag ochtend moest mijn huis verzamelen in een park waar we allemaal gekke spelletjes deden. Een emmer proberen te vullen door middel van een met gaten doorboorde buis water er in te slepen. Goh dat klinkt niet echt heel duidelijk. Naja oke, elk team had een buis waar allemaal gaten ingeboord waren. Dat was het enige voorwerp die we mochten gebruiken om een emmer met water te vullen. Dus na een kwartier op en neer rennen van het water naar de emmer zat er nog steeds vrij weinig water in. Was wel grappig op zich. 's Middags hadden we op school in de gymzaal de Tug of War. Also known as touwtrekken. Het was deze keer dat de huizen tegen elkaar moesten strijden. Dus year 7 boys vs. year 7 boys. en year 7 girls vs. year 7 girls. Mijn team (year 13 boys) had de eerste 2 wedstrijden gewonnen zodat we in de finale kwamen, maar helaas hadden we die wel verloren. Maar desalniettemin (??) hadden we toch het challenge shield gewonnen. Dus iedereen was blij en tot de volgende wedstrijd hangt het schield in onze headquarter! Op zaterdag had ik uitgerekend dat ik precies 150 dagen in Wanaka was (intotaal meer dan in Nieuw Zeeland als je LCC + SIDT + Auckland + Rotorua + reizen mee teld). De tijd gaat zo snel :-S! Ook op die dag verslaafd geraakt aan het drijven op de rivier op 5 minuten afstand van mijn huis. Sinds zaterdag al 6 keer gedaan. Helaas word het steeds minder goed weer. Toen ik hier op de 3e van februari aan kwam was het 33 graden en op dit moment is het bewolkt en wordt het niet warmer dan 25 graden :-(! Volgens mij is het nog altijd 30 graden warmer dan bij jullie, haha.

Voor de mensen die van konijntjes houden en zelfs niet tegen het liedje Flappie kunnen(kuch Rosemarijn kuch)moeten dit stuk maar even overslaan!!!

's Avonds zaten we in de auto en mijn gastmoeder was aan het rijden. Op een gegeven moment kwam er een konijn rennen over de straat en mijn gastmoeder sloeg zo op hol, was te grappig. Ze is vegetarisch dus vond het niet echt geslaagd dat ze een konijn had dood gereden. Ik wilde dat wel even kijken of ze dat ook inderdaad had gedaan, en ja.. daar lag een klein konijntje opengereden. Was nou niet echt een smakelijk gezicht, maar goed, er lopen nog 50 miljoen andere rond. Het record is ook op een weg die niet langer is dan 1 kilometer intotaal 15 dode beesten te zien liggen. Maar toen ik weer de auto in stapte zei ik om m'n gastmoeder gerust te stellen dat dat beest 'er al een tijd lag en dat dat dus niet dat konijn was'. Naja eindelijk dus een beest dood gereden! Je kon het eigenlijk voelen.. want de auto reed ook echt over iets heen op dat moment.

[End of horror story]

Op maandag ochtend tijdens Whanau ((vertaling vanaf Maori naar Nederlands: familie) elke ochtend op school van 8:35 - 8:45 een soort mentorles met een paar leerlingen van alle jaarlagen) op school te horen gekregen hoe goed we hebben touwgetrokken op maandag en hoe trots ze allemaal op ons zijn! Op dinsdag begonnen met kajakken. Onze eerste les was op Lake Wanaka. Dus stilstaand water om te wennen aan de onstabiele boten. Als eerste moesten we leren draaien in de boten en kapseizen (dat woord herinnert me aan de kabouter wesley aflevering 'Overslapen', haha). Het duurde ongeveer 10 minuten voordat ik mezelf genoeg moed had in gepraat om ook echt onderwater te gaan. Nu het eenmaal achter de rug is valt het allemaal reuze mee want het is allemaal nog geen 2 seconde werk. Ook allemaal grappige spelletjes gespeeld zoals waterpolo, tennis (sla water op met je paddel en sla dan tegen water zodat het alle kanten op schiet), all at once (iedereen, maar dan ook echt iedereen moest kapseizen zodat we een nieuwe tactiek moesten verzinnen om mensen weer terug in hun boten te krijgen, goede manier om team spirit op te bouwen). Het was wel een vermoeiende dag om 3 uur op het water te zitten. Daarna had ik ook wel even genoeg water in m'n neus gekregen!

Op woensdag tijdens de OP les gingen we nog meer aan onze teamspirit werken omdat dat gewoon belangrijk is als je op een rivier zit en er gaat iets fout. Dan moet je niet denken van 'jammer voor je' maar dan moet je met z'n 36351en iemand proberen te helpen :-P. Klinkt wel logisch toch?! Dus we gingen een spel doen. We moesten ons verbeelden dat er een lava gat zat in de vloer van het lokaal en we moesten iedereen van de ene kant naar de andere kant van het lokaal zien te krijgen. We hadden 1 rose muts, en alleen de persoon die de muts op had kon over de lava lopen. En je mocht maar 1 keer de muts op doen. Dus je moest 2 of 3 personen op zien te tillen zodat die weer terug kunnen lopen om de muts weer terug te brengen. Het duurde 40 minuten (de les is 60 minuten, dus het was een super educatieve les!!) voordat iedereen aan de overkant was.

Gisteren bij wat vrienden langs geweest om de Olympische spelen openingsceremonie te kijken wat super was! En vanochtend heb ik een uurtje achter de computer gehangen op http://www.nusport.nl/vancouver-live-uitslagen/ om Sven Kramer te 'zien' winnen. Vanmiddag nog even fietsen en dan morgen weer naar school. Eerste twee uur weer lekker studeren voor CAE examen!

Nou dit was het weer! Hopelijk genieten jullie nog van het winterse weer & vooral ook van de Olympische spelen nu we onze eerste gouden medaille al binnen hebben!!

Laat ook weer een reactie achter als je tijd hebt! Dank :-)

Groet,

je broer/zoon/neef/vriend/kennis Thomas.

Reacties

Reacties

je moeder

Ook dit keer weer superleuk om jou verhaal te lezen,wat je allemaal hebt gedaan daar.Gelukkig kan je dus toch(al is het wat verlaat) de O.S.meemaken zoals wij dat hier doen.
Wat een afschuwelijk konijntjes verhaal,dat soort verhalen mag je voortaan overslaan om ons te vertellen.
Geniet van al die zomerwatersporten en succes met je lessen engels.

Roos

Ik heb dat stukje niet gelezen, danke voor de waarschuwing. Dus dit keer geen kritiek. Wat stom dat je niet Olympische Spele kan zien, maar nu hoef je niet twee weken lang om 4 uur (!!) op te staan. Verder heb ik mijn betoog voor Nederlands geschreven over dat ik ook vind dat onze school '' Outdoor pursuit '' moet krijgen. Zoals roeien op de Eem of mountainbiken in het bos. Weet niet of ik dit al gezegd had, maar boeien. En dat huizensysteem ( like Zweinstein ) lijkt mij ook grappig. Alleen dan we met univormen, dan zie je de verschillen duidelijker.
Studeer ze! ( mwuhahaa, voelt goed om dit te kunnen zeggen, aangezien ik voor de rest alleen nog maar: Nog meer plezier! heb gezegd. )
En haha, nog veel plezier!
xx

nicolette Kunze

HA THOMAS,

Dit klinkt toch allemaal wel weer heel geweldig! Hoe moet dat nou straks weer in ons brave kikkerland? Alles is daar leuker lijkt het wel...! Nou ja, zorg maar dat je een leuk NZ-vriendinnetje krijgt, goed reden om terug te gaan! Of natuurijk gewoon je gastgezin, volgens mij ben je daar ook altijd welkom. Is je zus daar een beetje ok?
Je moet toch nog eens over een opleiding journalistiek nadenken, je schrijft hele leuke stukjes. Zou je meer mee moeten doen! Zoon van een vriendin van me doet nu hier in Utrecht school voor de journalistiek, misschien moet je eens met hem mailen. Een andere vriendin van me is bedrijfsjurist bij de VARA en die vertelde dat op al die redacties journalisten zitten die bijv ook vaak reizen. Klonk allemaal erg leuk, ze doen dus meer dan stukjes voor het baarnsch cq bilthovensch sufferdje schrijven.

Wij gaan zo Erik naar Groningen brengen. Hij heeft van je vader voor zijn verjaardag een debiel grote flatscreen van Philips gekregen en die past niet in de trein. Of zo. Maken we van de gelegenheid gebruik gelijk even bij de familie in Haren langs te gaan, lekker pizza met de neefjes eten! Als je wilt kun je met Max mailen, hij is erg geinteresseerd in je avontuur in NZ. Hij wil er nu ook heen " maar mijn ouders vinden me nog te jong". haha!

Abel is druk met zijn zwemlessen, ook belangrijk!

We hebben hoe gister met Tammo naar het schaatsen gekeken. katja ligt weer eens in het ziekenhuis dus we ontfermen ons af en toe over Tammo, eet ie even mee of zo. Gezellige vent dus altijd prima. We willen proberen in mei of zo een lang weekend met ze naar Terschelling te gaan maar of dat lukt hangt van Katja af.

Paul heeft een nieuwe vriendin Margot, hadden we dat al gemeld? Hij is helemaal in love, leuk voor hem. Hij slaat er op zijn Pauls wel wat in door maar goed...We hebben haar ontmoet, heel wat anders dan Diana maar wel een leuk mens. Dochtertje van 10, geen huisdieren.

Nou dit was het weer even, groets, nico

Andre

Hoi Thomas,
weer een schitterend verhaal, jammer dat je de OS niet kan volgen.
Dit is misschien een betere site, kan je de hele race bekijken.
http://nos.nl/os2010.
Groetjes en nog veel plezier daar.
André.

Do

Hoi neefje! =D En daar komt ie weer met zn mooie verhalen.. =p ik blijf jaloers!
Wat een goed voornemen trouwens, om meer te gaan fietsen =) ik ben hier in NL ook goed aan mn conditie aan het werken (en aan het proberen wat minder te roken lol..)
En zal ik je eerlijk toegeven dat ik de openingsceremonie niet heb gezien? o.O;;...
Ik ben vooral benieuwd naar die Discovery Tour! Hou ons (en ook voor die tijd) maar even goed op de hoogte ^_^
Heel veel plezier weer en tot het volgende verhaal!

xx do

Erik!

Hierbij wil ik toch de All Blacks even bedanken dat jullie die wedstrijd in 1995 gewoon kansloos hebben verloren! (INVICTUS)

Die TV die niet in de trein paste was noodzakelijk trouwens, op jouw oude toestel kon ik het verschil niet zien tussen shorttrack en langebaanschaatsen :/

Soecces met de voorbereidingen voor de CAE, je weet waar de lat ligt.

hravestein@hotmail.com

hallo Thomas, wat heb je weer veel leuke dingen beleefd. Fijn dat je die cursus Engels gaat doen ik denk dat je er allen maar gemak van zal hebben. Leuk dat er weer 'n meisje in jullie huis is.Dan ben je er al wat aan gewend als je straks weer met Rosemarijn bent.geniet en gr. van Opa en Oma

je vader

je hebt weer een leuk verhaal geschreven. Hier moet ik nog steeds wennen aan werk en zo. Het skien helpt daar ook al niet bij. Gelukkig heeft Nicolette al weer een kleine vakantie geboekt, voordat je het weet ga ik het nog verleren. Verder is het alleen jammer dat het sporten hier door de koude en de sneeuw niet kan. Geen roeien en geen fietsen. Dus mijn Nieuw Zeeland buik is nog niet weg. En de golfbaan is ook nog steeds dicht.
Op het werk is de toetsing door de AFM op vier maart weer een hoofdbreker, houdt ons erg bezig. Misschien weet je dat nog van maart 2007. Kortom genoeg te doen. En nou is bij jou ook de vakantie afgelopen, schept qua verplichtingen toch een band.
Ik ben de schuldige in het televisie verhaal, de waarheid ligt tussen de opmerkingen van Nicolette en Erik in. Kleine televisies bestaan niet meer, kom je vanzelf in de grote schermen terecht.

Nou tot zover! Groet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!