Thomas werkt om geld te verdienen voor nieuwe avonturen :-).

Eerste paar weken van term 2, veel georganiseer & the Kepler Track!

Kia ora!

De afgelopen drie weken zijn helaas weer voor bij gevlogen. Helaas ben ik begonnen aan m'n laatste term (periode) hier op school nu. Gelukkig is dit wel de langste term op school. Namelijk 11 weken. Dus dat betekende nog 11 keer Outdoor Pursuits, en nog 11 weken de tijd 'to make the most of my time'! Ik heb altijd al een beetje gedacht dat mijn laatste paar weken hier het drukste zou zijn, en hopelijk gaat dat ook gebeuren! Want sinds ik afgelopen vrijdag terug ben gekomen van een drie daagse wandeling heb ik echt zo'n zin om weer een andere wandeling te doen. Want het gevoel van na drie uur in een bos te hebben gelopen en dan opeens boven de bomenlijn uit te komen en een prachtig uitzicht te hebben.. dat is onbeschrijfelijk geweldig! Maar voordat ik weer een rotzooi van m'n verhaal ga maken door bij het eind te beginnen en met het begin te eindigen ga ik gewoon op chronologische volgorde mijn drie weken vertellen. Enjoy..!

Op maandag 20 april begon dan mijn laatste term van mijn High School Year. Aan de ene kant voelde dat als een triest iets, maar aan de andere kant had ik dus nog steeds 11 weken voor de boeg met wandelen, MTBen, rotsklimmen, hopelijk nog een weekje skiën en ook leren voor mijn CAE examen op 16 juni. Tijdens de eerste paar schooldagen nog veel contact (SMS) gehad met veel vrienden van de tour, en toen we op woensdag allemaal ongeveer op hetzelfde moment op Facebook online waren, vroeg ik de meeste wat ze er van vonden om nog een keer naar het Zuid Eiland te komen voor een reünie of iets dergelijks. Dat vonden ze allemaal een goed plan, dus toen begon het organiseren een beetje. Het eerste plan was om naar Christchurch te gaan voor Queensbirthday weekend (5-7 juni). Maar dat plan werd helaas al snel afgekeurd door EF omdat we geen 'supervision' konden vinden. Want tsja, wie geeft zich nou vrijwillig op om met 8-10 studenten in een hostel in Christchurch te zitten. Blijkbaar niemand dus, dus wij na een paar dagen het bijna opgegeven te hebben bedacht ik me opeens dat mijn gastfamilie wel een heel groot huis heeft. Dus eerst ging ik even checken wie het allemaal wel een leuk plan vond om hier te komen voor 3 nachten. De meeste vonden het allemaal wel een super vet plan omdat we dan ook naar Queenstown kunnen gaan. En aangezien iedere exchange student hier in Nieuw Zeeland van Queenstown houdt was het dus een beetje mijn taak geworden om mijn gastmoeder over te halen (of gek genoeg te maken) om 8-10 andere studenten te laten slapen. Na beide kanten van een A4-tje te hebben volgeschreven met namen, programma over wat we gaan doen, en regels etc etc. Had ze eindelijk gezegt dat ze er wel over na zou denken. Want aan het begin wilde ze niet meer dan 4 studenten er bij hebben omdat we nu sowieso al met 5 studenten in dit huis zitten en maar 1 moeder. Maar goed, na veel gediscussieer op Facebook over van alles en nog wat was mijn gastmoeder eindelijk blij met alles wat we voorstelde. Maar toen kwam het volgende probleem. Ze wilde niet de verantwoordelijkheid nemen voor 8-10 studenten als ze niet bij haar thuis zijn. Dus zeg maar als er iets in Queenstown gebeurt als wij daar rond lopen dan wil ze niet dat zij in de problemen komt. Klinkt allemaal wel logisch, maar dat zorgde voor het grootste probleem. Want ze wilde dus EF gaan e-mailen. En aangezien Kurt (hoge baas van EF in Nieuw Zeeland) al een beetje geïrriteerd was door al het mailen wat we hadden gedaan voor het plan in Christchurch dacht ik echt dat het niet meer ging lukken. Maar na een hoop gedoe (bellen, mailen) is het eindelijk gelukt! Ik mag 8-10 vrienden hier in een huis laten slapen haha. Dus tijdens dat weekend zijn er 13-15 studenten in dit huis met maar 1 moeder. Ik heb nu al medelei met haar haha. Maar goed, ik was wel trots op mezelf dat het dus gelukt is na ongeveer 2,5 week gezeik met blablblabalbablabblaablbaaablaaaaaaa! (Dat het zeker is dat het door gaat is pas vier dagen geleden besloten dus ik heb het toch weer voor elkaar gekregen om een rotzooi van m'n verhaal te maken want ik ga nu weer twee weken terug in de tijd :-D!)

Met Outdoor Pursuits twee weken geleden wezen rotsklimmen. Voor het eerst een hele klim gedaan zonder halverwege op te geven ivm kramp. Dus dat was wel even een vet gevoel. Helaas was het wel indoors omdat het vorige week 9 dagen non-stop had geregend. Rotsklimmen was sowieso wel leuk die keer, omdat we met 30 man in een indoorzaal waren en we hadden maar iets van 8 klimwanden ofzo tot onze beschikking, dus het was vooral veel juichen (cheeren?) voor andere mensen en uitkijken dat geen mensen op je hoofd landen aan gezien er ook studenten waren die zeg maar op het plafond klommen haha. Oke zeer interessant. Tijdens de theorie lessen van Outdoor Pursuits waren we vooral veel bezig geweest met de tramps (een tramp is een wandeling van 1 nacht of langer). De Outdoor Pursuits sectie had er zelfs een website voor gemaakt. Beetje laat nu maar als je rond wil kijken naar foto's van andere jaren/andere informatie wil lezen/bekijken ga dan naar: http://web.me.com/riverboy/L2Tramp/Home.html.

Afgelopen dinsdag de laatste inkopen gedaan voor de wandeling zoals handschoenen, extra paar van die extra charmante legging longjohn polypro dingen :-D en ook blarenplijsters. Op woensdag om 4 uur 's ochtends wakker geworden. Genoten van de laatste douche voor 3 dagen en daarna maar een goed ontbijt & lunch gemaakt! Om 6 uur zat ik in mijn kamer. Het was toen bij mij 5 mei, dus bij jullie 4 mei 8:00 's avonds. Dat betekend dat ik 2 minuten stil moest zijn. Na die 2 minuten de auto ingestapt en mijn gastmoeder een kop Nederlandse thee gegeven en rond 6:15 was ik op school aangekomen. Het was toen nog geen graad warm. Dus toen genoot ik al van al mijn thermals die ik aan had. Rond 6:45 zaten we allemaal in de bus. Het originele plan zou zijn dat er 3 wandelingen zouden zijn, en elke wandeling heeft 2 groepen. Maar aangezien het zo veel geregend had was 1 wandeling afgelast en werd een andere gevoegd. De reden waarom hij werd afgelast was omdat bruggen waren weggespoeld en op sommige plekken het 'wandelpad to-be' 1,5 meter onderwater stond! De twee overgebleven wandelingen waren de Routeburn Track & de Kepler Track. De Routeburn was 33 km lang en de Kepler 53 km. Ik had voor de Kepler gekozen omdat dat een echte uitdaging voor mij zou zijn. Na een 5 uur lange busrit eindelijk aan gekomen in Fiordland. Fiordland is de natste plek op aarde. Er valt gemiddeld 11 meter regen per jaar daar. Dus als het regent wil je daar liever niet zijn. De voorspelling voor de drie dagen zou zijn: Woensdag mooie dag met kleine kans op klein beetje regen, donderdag 's ochtends mooi en in de loop van de middag een kans op een klein beetje meer regen. Op vrijdag zou het ziek hard en ziek veel gaan regenen. En mijn wandeling was ingedeeld dat we op woensdag 6 uur zouden lopen, op donderdag 7 uur en op vrijdag 8 uur. Naja.. ingedeeld, dat waren de tijden die the Department of Conservation zegt. Volgens mij is DOC ongeveer hetzelfde als Rijkswaterstaat?? Maar rond 12 uur waren we eindelijk aangekomen aan het begin van onze wandeling. De eerste dag was hetzelfde wat ik ook in November had gedaan met het international language centre. Dus het was wel grappig dat ik het meeste herkende. In november deden we er 7 uur over om bij de hut aan te komen, en afgelopen woensdag hadden we er maar 4 uur en 15 minuten voor nodig. Dus dat was een super tempo wat we hadden. Na ongeveer 1 uur vlak en 2 uur bergopwaarts wandelen kwamen we boven de boslijn uit en zagen we de prachtige bergtoppen van Fiordland. Toen we bij de hut aankwamen lekker een kop warme chocolade melk gedronken en daarna klaar gemaakt voor de grot. Helaas deze keer maar 40 minuten door de grot geklommen/gekropen/gegleden maar het was toch zeker wel weer vet! 's Avonds de rest van m'n groep beter leren kennen dankzij het ouderwetse kletsen! Vroeg naar bed want de volgende dag >zou< 7 uur moeten zijn. Helaas begon deze dag al meteen bergopwaarts. Na twee uur hoger hoger en hoger te zijn gelopen stonden we op de kam van de berg. Het waaide die dag echt als een zieke dus we liepen allemaal als een dronken iemand over de kam. Maar aangezien ook onze wandeling door twee groepen gedaan werd (de andere groep begon aan de andere kant van de wandeling) kwamen we de andere groep tegen na ongeveer 3 uur lopen. Aangezien wij op dat moment nog steeds op de kam waren, en zij ook, maar hun kam was hoger dan die van ons, konden wij hun prachtig zien lopen boven op een berg met de blauwe lucht op de achtergrond. Zag er een beetje Lord of the Rings achtig uit! Wel vet :-). Beetje bij gepraat + gevraagd wat ons te verwachten stond. Ook stond op die plek de toilet met het mooiste uitzicht van de hele wereld haha. Na een pauze van een half uur liepen we weer door. Gelukkig hadden we op dat moment al het zware klimmen achter de rug want vanaf dat moment was het alleen nog maar bergafwaarts! 5400 seconden later waren we bij onze hut aangekomen. Het was op dat moment nog vroeg op de dag. Dus we konden onze voeten mooi de lucht in gooien en lekker een paar uur uitrusten. Rond 5 uur met een paar vrienden naar een waterval gelopen. Niet zeer bijzonder maar wel mooi om gezien te hebben. Die avond helemaal dood gestoken door muggen (sandflies). Ook was iedereen bijna dood gegaan die avond. Want we hadden en op hol geslagen gasfles die veel gas los liet. En aangezien de openhaard aan stond + veel kaarsen branden en die fles een gillend vet geluid maakte stond iedereen stil. Toen niets meer geluid maakte snel dat ding buiten gezet en alle ramen + deuren open gezet aangezien de hele kamer naar gas rook. Die avond veel kaart spelletjes gespeeld. De volgende morgen om 6 uur wakker geworden omdat het de langste dag wandelen zou zijn. Rond 7 uur zaten we allemaal te ontbijten toen we opeens een gek geluid hoorde. Dat bleek een Kiwi te zijn. Kiwi's zijn een beschermd diersoort die je bijna nooit ziet. Helaas was het op dat moment ook pikdonker (dat verklaard wel waarom we hem hoorde aangezien Kiwi's nachtdieren zijn). Maar dat was volgens onze leraren een 'zeldzame gebeurtenis' dat je een kiwi hoort. Gelukkig was er van de beloofde regen helemaal niets gekomen. We hadden een prachtige dag, beetje bewolkt maar zeker niet koud. Helaas was het wel allemaal vlak dus zeer speciaal was het niet. Na 5 uur lopen kwamen we aan bij een beetje een ondergespoelde rivier. Ik wilde mijn waterdichte schoenen op dat moment maar even testen. Helaas zijn ze niet meer waterdicht als het water tot op kniehoogte zit. Maar het laatste uurtje lopen voelde alsof ik in zwembaden in mijn schoenen had. Die dag intotaal 6 uur gelopen. Dus ik heb geen idee waar DOC zijn tijden vandaan haalt want we hadden elke dag 2 uur sneller gewandeld dan zij zeiden.Dus intotaal hebben we 15 uur gelopen. En de wandeling was 53 km! Niet verkeerd dus denk ik zelf. Op de terugweg nog langs Burger King geweest en heerlijk gegeten :-D! Toen we weer terug waren de lekkere en langnaaruitgekeken douche gehad en m'n bed in gekropen. Gister wakker geworden met pijn in alles wat maar pijn kan doen. Was het het waard? Zekerseweten!

To- do list:

- Routeburn Track [3-4 daagse wandeling door een prachtige vallei]

- Rob Roy Glacier [Deze gletsjer heeft de de omgeving rond Wanaka de vormgegeven die ze nu heeft, en is een mooie gletsjer om gezien te hebben]

- Lake Diamond [Hopelijk kan ik op dit meer nog schaatsen voor ik naar huis ga]

- Rail Trail [Oudste treinverbinding op Zuid Eiland. Is ongeveer 150 km en kan je fietsen!]

- Trans Alpine Train [Een trein die tussen Christchurch en Greymouth gaat en dieover de Southern Alps gaat. Prachtige reis moet dat zijn heb ikgehoord]

- Wanaka Reunie!!! [!!!!!!]

Hopelijk hebben jullie een gezellig koninginnedag/nacht gehad! Iedereen die examens gaat doen binnenkort, VEEL SUCCES! Laat gerust weer een reactie achter hier en/of bij m'n foto's die zo er binnenkort ook op worden gezet!

Alvast bedankt & tot over drie weken maar weer!

Groet!

Thomas

Reacties

Reacties

Roos

Eerste reactie!

Wat een leuk verhaal maar weer. Volgens mij ga jij niet slapen in het vliegtuig terug, maar aan alles denken wat je hebt gedaan in een jaar. Niet dat een vlucht van 24 uur daar niet veeel te kort voor is, maar goed :D.
Wanneer is die Wanaka Reunie? Is wel superleuk :D. 5400 seconden, hoeveel uur is dat? Ongetwijfeld lang XD.
Wel leuk dat je een Kiwi hebt gehoord, ik wist niet dat die zo zeldzaam waren. Als je hier thuis bent kan je hem altijd zien, namelijk zo'n kaars ding onderzetter achtig.
van jou :D.
Nah ik spreek je wel weer op facebook enzo!
En nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel plezier! xx

je vader

eindelijk kan ik ook iets outdoor pursuits melden: aangezien hier in de buurt de eerste etappe van de Giro de Italia voorbij komt heeft er gisteren in Utrecht een toerversie plaatsgevonden. Ik had mij opgegeven voor de veertig kilometer daar ik pas een aantal keren veertig kilometer had gefietst. De andere afstanden waren 70 en 130 km. Nu bleek tijdens het fietsen dat er op een gegeven moment een bordje linksaf stond met 40 km en rechtdoor 70 km. En de mensen die linksaf gingen reden met stadsfietsen, kinderfietsen en bakfietsen. Daar kon ik niet tussen natuurlijk dus maar rechtdoor gegaan. Ging super vet en ik was 2,5 uur lekker bezig en heb bij terug komst bij de jaarbeurs 74,88 km op de teller staan. En toen nog naar huis dus bijna 90 km! een warme douche was mijn beloning. Ik weet het: niet zo spannend en uitputtend als jouw wandeling maar toch....
Verder laatste weekend met Erik in Praag geweest, super. De overige dagen helaas moeten werken ;-).
Dank weer voor je super leuke verhaal!

Erik!

Super mooi dat het lopen zo een succes was. Volgens mij moeten die 2 treinreizen echt super mooi zijn, dus die moet je zeker niet overslaan! Volgende keer hoop ik toch echt wel iets meer te lezen over school!! Daarom zit je toch in NZ? =p

Nicolette Kunze

Hoeveel leuke dingen kan een mens doen in een jaar..??!! Volgens mij heb je de rest van je leven (nou ja) nodig om alle indrukken te verwerken. En je zult je foto's nodig hebben om te weten wat je ook alweer allemaal hebt gedaan, het is gewoon te veel om zo maar te onthouden lijkt me. Die treintocht (al dan niet per trein) is volgens de boekjes inderdaad heel erg mooi dus dat zou ik zeker nog doen als je de tijd hebt. En de rest ook maar gewoon, straks is het spannendste in je leven weer koopzondag of zo..! Hier alles zijn gangetje. Dusss ik werk hard en doe daarnaast leuke dingen en je vader doet leuke dingen en werkt daarnaast. Volgend weekend gaan we golfen in Frankrijk, net onder Parijs. Een deftig kasteel op een mooie baan dus dat belooft veel goeds! Het is alleen nu erg koud hier dus ik hoop dat het nog wat opknapt. Nou ja anders maar vroeg aan de port... Begin juni gaan je vader en Andre nog een lang weekend golfen in Portugal, ook niet gek.
Hier thuis al een paar maanden niets veranderd dus de veranderzin kriebelt alweer. We hebben een tijdje geleden een tuinarchitect over de vloer gehad, dat gaat wel wat worden. Plan is nu zowel voor- als achtertuin aanpakken, inclusief nieuwe parkeerplaatsen en een overdekt terras. Nou snap je gelijk dat de volgorde bij mij eerst werken en dan leuke dingen doen is..! Je vader wil vooral veel laten bestraten maar of een achtertuin van 13 bij 27 meter in tegelwerk nu echt heel leuk is?? Met een motorcrossbaan? Nou ja, we starten er pas in sep of okt mee dus we hebben nog even!

Poezen ok, zijn nog een beetje van slag doordat Sisko hier van de week een dag was. Volgens zijn baasjes was hij al een stuk rustiger dan eerst maar dat hebben we niet echt kunnen constateren. En de dames poes ook niet.

Koninginnedag (al weer lang geleden!) was vooral koud en een beetje nattig. Je vader zat toen in Praag dus ik heb met wat dames uit de straat hier een paar flesjes champagne op Bea opengetrokken. Was erg gezellig. Met daarbij oranje paprikachips en zalmoranje zalmsalade. Dat was nl het enige dat nog eetbaar bleek toen ik de keukenkastjes had uitgemest (je moet wat op zo'n vrije dag), alles van voor 2008 heb ik weggedaan. En we hadden weer geen lintje, helaas.

Nou tot zover klein Bilthovensch nieuws. Minder spannend dan bij jou maar dat kan ik ook niet helpen! Groets maar weer en maak eer een super laatste term van!!! Nico

Roos

Kom je volgend jaar wel weer gezellig staan bij Koninginnedag? Op een kleedje verdien je meer dan op een kraam. De helft van vorig jaar..
Maar het was het wel weer waard. Altijd gezellig!
- spreek je op msn

je moeder

Ook dit keer weer een goed verhaal en leuke foto's.Nog maar twee maanden daar,voor jou niet zo leuk,het afscheid komt dichtbij,voor ons wel leuk,om jou weer hier om ons heen te hebben.Naast alles wat je nog wil doen in New Zealand ook nog studeren voor je Engels examen,je krijgt het echt nog druk daar.
En dan de Reunie,wat een organisatie, het is je goed gelukt.Wat aardig van Jill,je gastmoeder,dat ze toestemming heeft gegeven, een hele verantwoording al die studenten in huis.Je verhaal over de 3 daagse wandeling was weer leuk om te lezen.Jullie hebben gelukkig mooi weer gehad,met regen had je niet zulke mooie foto's kunnen maken.
Succes met alle sportieve dingen die je daar nog wil doen,en succes op school,
groetjes en kus,mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!